1
tunnetko kohderyhmäsi?
Mieti, kenet haluat kirjallasi tavoittaa. Kuka voisi olla kiinnostunut lukemaan kirjasi ja mitä kautta lukijakuntaasi voi lähestyä? Jos olet esimerkiksi kirjoittanut koulutusoppaan koirille, kuuluvat lukijakuntaasi koirien ystävät. Lastenkirjat kiinnostavat tietysti lapsia, mutta mainonta kannattaa suunnata heidän vanhemmilleen.
2
sopivien medioiden valinta
Minkä medioiden kautta tavoitat määrittelemäsi kohderyhmän? Vieraile lähikioskilla tai kirjastossa ja tutustu heidän lehtivalikoimaansa – löytyykö esimerkiksi paikallislehdestä sopiva toimittaja aiheellesi tai kirjasi kohderyhmälle sopivaa aikakauslehteä? Tutki myös, mitä sivuja, ryhmiä, blogeja tai järjestöjä löydät internetissä. Kirjablogien arvostelut ovat suuressa suosiossa, mutta myös niiden kohdalla on tärkeää selvittää, sopiiko kirjasi blogin aihepiiriin.
3
paikallismediat
Toimittajien mielenkiinto herää usein tapahtumia ja aiheita kohtaan, joiden tapahtumapaikka sijoittuu heidän läheisyyteensä. Paikallislehdet, kuten päivälehdet tai ilmaiset viikkojakelut, ja paikalliset radiokanavat ottavat mielellään puheeksi oman alueensa tapahtumat. Kun suunnittelet yhteydenottoa medioihin, ei välttämättä kannata ensimmäiseksi miettiä Helsingin Sanomia tai Iltalehteä, vaan aloita lähellä olevista.
4
ajankohtaisuus
Onko kirjallasi yhteys johonkin ajankohtaiseen mediateemaan tai tiettyyn vuodenaikaan? Keittokirja grillauksesta kiinnostaa enemmän kesällä kuin talvella, keitto- ja patareseptit taas toisinpäin. Suunnittele, mitä aiheita tai trendejä voit yhdistää kirjaasi ja herätä medioiden mielenkiinto niiden avulla.
5
löydä sopiva yhteyshenkilö
Selvitä, kuka valitsemassasi mediassa on vastuussa kirja-arvosteluista tai kirjasi aihealueesta. Älä lähetä massaviestiä monien toimitusten vastaanottoihin, vaan ota suora yhteys sopivaan henkilöön henkilökohtaisella viestillä.
6
tärkeät tiedot
Lähetä toimittajalle lyhyt tiivistelmä, joka sisältää kirjasi sisällön oleellisimmat osat, sekä kirjailijaesittely. Näin helpotat toimittajan työtä, kun tärkeimmät tiedot teoksesta ja kirjailijasta ovat heti sähköpostissa luettavissa.
7
laadukkaat kuvat
Lähetä myös kuvamateriaalia, kuten kirjan kansi ja kirjailijan kuva. Vältä kuitenkin lähettämästä suuria kuvatiedostoja sähköpostitse, sillä viestit voivat tukkia vastaanottajan sähköpostin tai vaikeuttaa niiden avaamista. Sen sijaan voit lisätä omalle kotisivullesi lehdistö-osion, jossa toimittajat voivat ladata haluamansa kuvat käyttöönsä. Muista lisätä kyseisen osion linkki lähettämääsi sähköpostiin.
8
arvostelukappaleet
Lehdistöä kiinnostaa nähdä painettu kappale kirjastais. Lähetä arvostelukappale kuitenkin vain siinä tapauksessa, jos sitä on erikseen pyydetty. Kerro mieluummin sähköpostissasi, että median edustajat voivat tilata maksuttomia arvostelukappaleita kirjastasi sähköpostitse suoraan BoD:lta osoitteessa lehdisto@bod.fi.
9
käytä arvosteluja markkinoinnissa
Onko kirjastasi ilmestynyt arvostelu? Loistavaa! Positiivinen arvostelu on hyvä perusta tuleville markkinointitoimenpiteille. Lisää hyvät, huomionarvoiset arvostelut kotisivuillesi. Voit myös lisätä arvosteluja kirjan kanteen tai sisukseen uuden painoksen yhteydessä.
Toivotamme sinulle menestystä lehdistötyössä!
Hei,
Kiitos vinkeistä!
Ilpo
Hei,
saanko kappaleen Juha Salosen kirjaa Viiton – olen olemassa?
Teen kirjasta ja sen tekijöistä jutun Aamuposti-lehteen.
Elise Saarikko
Vaiveronkatu 29-31 a 3
05900 Hyvinkää
Hei Elise,
mukavaa, että olet kiinnostunut arvostelukappaleesta. Lähetäthän tilauksesi meille sähköpostitse osoitteeseen lehdisto@bod.fi, niin voimme käsitellä tilauksesi. Kiitos!
Olen pyytänytn kirja.arvostelun, ja lähettänyt pyynnöstä heille Kirjani. Toiselle lehden kulttuuritoimittajalle sähköpostitse, ja toiselle kirjani.Kaikki eteni hyvin sinne asti kunnes sota syttyi (Ukraina)Ja nyt kaikki on keskeytyksissä ollut jo 8 kk.Onko runous näin alakantissa, ettei niistä enää välitetä?