Laura on aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja vakuuttunut siitä, että lukijakuntansa tavoittaa parhaiten eri kanavia ja niiden toimintoja yhdistelemällä. Esimerkiksi Instagramia hän pitää erinomaisena lisänä kirjan markkinoinnille ja oman tunnettuuden kasvattamiselle. Haastattelussa hän kertoo, miten Instagramin saa integroitua omaan arkipäivään ja antaa vinkkejä kuvien valintaan sekä muokkaukseen.
Instagram markkinoinnissa
Tilini sisältää tosiaan paljon kuvia yksityiselämästäni, eikä niillä välttämättä ole mitään tekemistä kirjan julkaisun kanssa. Kuvat välittävät jokaiselle seuraajalla oman viestinsä. Voi siis olla hyvin mahdollista, että joku löytää Instagramista kuvan minusta ja ajankohtaisesta kirjastani, mutta kiinnittää huomiota vain kampaukseeni, paitaani tai jopa tapettiin, joka näkyy taustalla. Tämä henkilö pitää kuvan estetiikasta ja lukee kuvatekstin jossa ilmoitan, että trilogiani ensimmäinen osa on juuri alennuksessa. Instagramissa seuraajia ja uusia lukijoita voi siis saada ihan sen perusteella, että kyseinen henkilö pitää kuvan tyylistä.
Laura Newmanin Instagram-profiili
Itse julkaisen todella harvoin kuvia, joiden tarkoitus on sataprosenttisesti myydä tai markkinoida. Korkeintaan, jos olen juuri julkaissut uuden kirjan tai jos järjestän esimerkiksi jonkin tilaisuuden tai yhteistyön.
Instagramin tarkoitus on mainostaa minua henkilönä ja kirjailijana. Tilini näyttää henkilön, joka on jokaisen julkaisemani kirjan takana, ei ainoastaan kirjoja. Mitä syön, missä syön, keitä tapaan, mitä arjessani tapahtuu ja jopa lemmikkini. Olen julkaissut kuvia myös pudonneesta ja hajonneesta kännykästäni sekä viimeisimmiltä kirjamessuilta. Lukijani, seuraajani ja ystäväni näkevät maailman minun silmieni läpi, kiitos Instagramin. Se tekee minut inhimilliseksi ja näyttää, mitä kulissien takana tapahtuu.
”Vähintään yksi kuva päivässä”
Julkaiset kuvia säännöllisesti. Minkälaista tahtia suosittelisit kirjailijoille?
Jotta vältyn stressitilanteilta ja väkinäisiltä kuvilta, käytän verkkotyökaluja (esimerkiksi Bufferia), joiden avulla järjestän ja suunnittelen julkaisuja kaikilla sosiaalisen median tileilläni. Työkalun avulla voi myös esimerkiksi automatisoida julkaisuja etukäteen ja helpottaa näin tilien käyttöä. Valmistelen julkaisuja esimerkiksi kirjoistani, kotisivuistani, lukunäytteistä, arvosteluista tai fanituotteista. Ohjelma julkaisee valmistelemani postaukset puolestani valitsemanani ajankohtana. Näin huolehdin siitä, että ”pakollinen” sisältö on valmiina ja voin tämän jälkeen keskittyä spontaaniin sisältöön joka on usein yksityistä, tunteikasta tai hauskaa.
Jaan Instagram-kuvani aina myös Facebookissa ja Twitterissä. Samaan aikaan kun Buffer täyttää Facebook- ja Twitter tilini seitsemänä päivänä viikossa kirjaan ja työprojekteihin liittyvällä sisällöllä, valmistelen itse kauniita kuvia, tilanteita ja autenttisia tosiaikaisia julkaisuja. Tämä takaa sen, että julkaisujen sisältö on vaihtelevaa ja myös rentoa, ei aina työhön liittyvää.
Sosiaalisen median kanavoissa julkaisen (tai siis Buffer julkaisee) kerran tai kaksi päivässä. Instagramissa (ja samalla siis Facebookissa ja Twitterissä) yritän julkaista vähintään yhden kuvan päivässä. Parantamisen varaa löytyy hashtagien käytössä – tällä saralla minun pitäisi olla vielä aktiivisempi ja tarkempi. Mutta olen usein liian laiska. Hyvin ”tägätyt”, eli hashtagein merkityt kuvat voivat nostaa seuraajalukuja todella paljon.
Riippuu tilanteesta. Jos olen juuri ulkona ja otan tilannekuvan, ei siihen tietenkään liity paljoakaan suunnittelua. Toisaalta en koskaan ota vain yhtä kuvaa, vaan ennemminkin viisi tai kuusi, jotta voin valita kaikista parhaimman. Jos ottamistani kuvista mikään ei ole niin hyvä kuin haluaisin, jätän kuvan mieluummin julkaisematta.
Jos kyse on motiivista, kuten esineestä tai koristeesta, jonka olen itse valmistanut, haluan tietenkin asetella sen kuvaan kauniisti ja puhuttelevasti. Lautasen kuvaan aina ylhäältä ja keskitetysti, koriste-esineissä keskityn kultaiseen leikkaukseen ja kirjat kuvaan toimivasta kuvakulmasta niin, ettei sotkuinen työhuoneeni näy taustalla.
Kuvantarkkuuden kanssa pelaaminen on aina hauskaa ja antaa kuvalle ammattimaisen ulkoasun. Joskus otan kuvan ja käsittelen sen, mutta jätän julkaisun myöhemmälle ja sopivammalle ajankohdalle. Tämä kannattaa myös siitä syystä, että on aina hyvältä näyttäviä kuvia takataskussa, joita voi säästää huonon inspiraation päivän varalle.
Laura Newman
Laura Newman on syntynyt vuonna 1983 Berliinissä ja kirjoitti jo lapsena mielellään värikkäitä, jännittäviä ja fantasiantäytteisiä tarinoita. Hän on luonut uraa media-alalla mm. valokuvaajana ja graafikkona kymmenen vuoden ajan. Vuonna 2013 unelma kirjan julkaisusta tuli toteen ja tämän jälkeen Laura on julkaissut useita romaaneja.
Jos haluan julkaista jotain nopeasti ja kuva täyttää edellytykset, käytän yksinkertaisesti Instagramin omia filttereitä. Normaalisti ne antavat kuvalle jo oikein hyvän viimeistelyn. Useimmiten käytän kuitenkin ensin ainakin yhtä, joskus jopa kahta sovellusta kuvien optimointiin.
Kuvan värikäsittelyssä toimii hyvin VSCO. Tässä sovelluksessa voi käyttää valmiita filttereitä ja vielä käsitellä kuvaa jälkikäteen manuaalisesti. Monet kuvani ovat yhdistelmä valmiita asetuksia ja omia säätöjäni.
Suosittelen myös Enlight-sovellusta, joka tarjoaa suuren valikoiman analogisia filttereitä, pensseliefektejä, formatointimahdollisuuksia sekä tekstin lisäystä – niin sanotusti Photoshop to-go.
palaute
Saat paljon kommentteja kuvillesi. Minkälaisiin julkaisuihin seuraajasi reagoivat parhaiten?
Kuvat kirjoista ovat todella suosittuja. Ei välttämättä vain omista kirjoistani, vaan myös niistä, joita itse juuri luen. Korut ovat myös todella suosittuja. Yllätyksekseni kuvat minusta itsestäni, ilman mitään erityistä syytä tai tapahtumaa taustalla, toimivat hyvin. Kun julkaisen kuvan esimerkiksi minusta kahvikuppini kanssa, puutarhatöissä, uuden kampauksen kera tai suukottelemassa lemmikkikaniani – kuvat minusta saavat aina aikaan suuremman reaktion kuin esimerkiksi ruoka- ja maisemakuvat tai selfiet ystävien tai kollegoiden kanssa.
Usein kommenttiboksi täyttyy myös, kun esitän kuvatekstissä kysymyksen. ”Mitä te puuhaatte tänään?”, ”Tiedättekö tunteen, kun…?” tai ”Arvatkaa, mitä minä löysin tänään?” motivoivat joskus jopa vilkkaaseen keskusteluun.
Instagramissa toimitaan eri tavalla, kuin Facebookissa. Mielestäni Instagram on vähemmän kommunikaatiomahdollisuuksia tarjoava alusta. Tietenkin kuvia voi jakaa ja kommentoida, mutta samanlainen aktiivisuus kuin Facebookissa on vaikeampaa. Instagram-seuraajat näyttäytyvät ennemminkin tykkäyksien kautta, kuin kommenttien.
Facebookissa on paljon enemmän mahdollisia toimintoja, kuin Instagramissa. Yksittäisiin kommentteihin voi lähettää suoran vastauksen ja yksityisviestien lähettäminen on helppoa. Julkaisua kohtaan voi myös esittää muita reaktioita, kuin sydämen tykkäystä varten.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että molemmilla kanavilla on hyvät puolensa ja ainakin minun kohdallani näiden yhteispeli toimii parhaiten.
Olen aktiivinen YouTubessa, Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja silloin tällöin myös Pinterestissä. Eniten klikkauksia saan YouTuben kautta, toiseksi ja kolmanneksi eniten Facebookin ja blogini kautta. Kaikissa näissä kanavissa punainen lanka on työni omakustannekirjailijana ja yhden kanvan seuraaminen innostaa seuraavan löytämiseen. YouTube-katsojat siirtyvät lukijoiksi, lukijat katsojiksi, Instagram-seuraajat Facebook-ystäviksi ja Facebook-ystävät blogin lukijoiksi –ja niin edespäin! Näin ollen kaikkien sosiaalisen medioiden kanavien yhteinen vaikutus on varmasti suurempi, kuin yksittäisten profiilien.
Jokainen käyttämäni kanava on tärkeä ja säännöllisen ylläpidon arvoinen. Olen joka tapauksessa varma siitä, että monet lukijani ovat löytäneet minut myös Instagram-kuvieni kautta. Ehkä se johtuu siitä, että meillä on samanlaisia kiinnostuksen kohteita tai he ovat törmänneet kuviini sattumalta ja pitäneet niiden tyylistä. Jos sadasta seuraajasta vaikka 30 pitävät lukemisesta ja näistä kymmenen sopivat kirjani kohderyhmään, olen saanut Instagramin kautta varmasti jo 100-150 uutta lukijaa. Tämä on tietysti vain teoreettista, sillä lukuja on mahdoton laskea, mutta olen vakuuttunut siitä, että Instagramista on tullut oleellinen osa markkinointistrategiaani.
Artikkelin kuvat: Laura Newman
Arvonta
Järjestämme 11.3.2017 kolmannen Omakustantajapäivän Helsingissä. Tarjolla on taas monipuolisia ammattilaisten puheenvuoroja kirjan toteutukseen ja markkinointiin liittyen. Varmista oma paikkasi tapahtumassa jo nyt!
Arvomme kaikkien Instagram-seuraajiemme kesken kaksi lippua tapahtumaan, arvonta suoritetaan 1.3.2017. Myös meidän Instagram-tilillämme näkyy kuvia kulissien takaa, joten suosittelemme liittymistä seuraamme! Löydät meidät tunnuksella @bodsuomi.