Markkinointikilpailun parhaat: Katri Sisko

Katri Sisko on panostanut kolmenkympin kriisistä kertovan chick lit- romaaninsa markkinoinnissa kokonaisuuteen, johon kuuluvat olennaisena osana hyvä teksti ja näyttävä ulkoasu.

Järjestimme toukokuussa 10. syntymäpäivämme kunniaksi markkinointikilpailun, jossa pyysimme teitä lähettämään meille ideoita kirjojenne markkinointiin lukijoiden tavoittamiseksi. Saimme valtavan määrän vastauksia ja olemme todella iloisia siitä, että teistä todella moni on käyttänyt paljon aikaa markkinointitoimenpiteiden ideointiin ja suunnitteluun! Valitsimme viisi voittajaa, joiden kirjailijahaastattelut julkaisemme blogissamme kesän ja syksyn aikana. Pysykää siis linjoilla, näiltä omakustannekirjailijoilta voi saada monia vinkkejä kirjan julkaisuun ja markkinointiin.Katri Siskon hulvattoman hauska romaani 30 ennen 30 kertoo Elinasta, joka päättää tehdä listan kaikista asioista, joita hän haluaa vielä ennen kuin täyttää 30. Katri kirjoittaa kirjojen lisäksi Kirjoittamisen kepeä sietämättömyys -blogia, jossa hän kirja-arvosteluiden lisäksi pohtii omakustantamista ja antaa markkinointivinkkejä. Juttelimme Katrin kanssa kirjoittamisesta, kirjan julkaisusta ja markkinoinnista, omakustantamisen haasteista sekä onnistumisen hetkistä.

30 ennen 30 kertoo kolmenkympin kriisistä – syntyikö idea kirjaan omista kokemuksista vai onko teos täysin fiktiivinen?

30 ennen 30 syntyi, kun kärsin itse massiivisesta kolmenkympin kriisistä. Kirja oli aluksi pöytälaatikkoparodia, jonka päähenkilö Elina oli alter egoni. Siksi Elina edelleen muistuttaa minua paljon. Olemme molemmat opettajia, harrastamme kestävyysjuoksua, asumme kissan kanssa ja sotkeudumme tahattomiin arkipäivän kommelluksiin.

Olen kirjoittanut koko elämäni ja haaveillut kirjan julkaisemisesta kauan, mutta tämän tekstin kirjoitin vain omaksi ilokseni. Elina peri minulta kuitenkin sitkeyteni ja vaati päästä työpöydälleni uudestaan ja uudestaan. Tarina tempaisi mukaansa, kasvoi ja kehittyi vuosien myötä. Valmis teos on kaukana lähtökohdistaan. Sen tapahtumat ovat fiktiivisiä ja Elina on kasvanut alter egostani täysikasvuiseksi, omilla jaloillaan seisovaksi romaanisankarittareksi.

Romaani 30 ennen 30 on saatavilla suomalaisissa ja kansainvälisissa kirjakaupoissa, esimerkiksi Adlibriksessä.

Miksi julkaisit kirjasi omakustanteena?

Kirja herätti kiinnostusta kustantamoissa ja sai kiitosta iloisesta huumoristaan, sujuvasta kerronnastaan ja chick litin sovittamisesta suomalaiseen arkeen. Kustannussopimusta ei lopulta syntynyt, mutta Elina ei edelleenkään tyytynyt jäämään pöytälaatikkosankarittareksi. Minustakin pitkään työstämäni teksti ansaitsi tilaisuuden. Niinpä päätin julkaista kirjani itse.

Miten olet toteuttanut kirjasi?

Ensikertalaisena oli haastavaa lähteä ihan itse alusta asti toteuttamaan kirjaprojektia. Oli mietittävänä monia asioita: kirjan taitto, kannen suunnittelu, julkaisupäivämäärä, myyntihinta, markkinointi…  Alussa kaikki tuntui sekavalta, mutta omakustannetta miettiville voin vakuuttaa, että unelman toteuttaminen on vaivan arvoista. Jos on onnistunut selviämään kirjan kirjoittamisesta, selviää varmasti myös sen julkaisemisesta. Haastavasta tulee sitä paitsi nopeasti hauskaa.

Kirjallasi on nuori kohdeyleisö ja olet huomioinut tämän kirjan esittelyssä ja markkinoinnissa: kirjoitat blogia, kirjalla on omat Facebook-sivut ja se on saanut arvosteluja kirja-arvostelusivustoilla. Mikä markkinoinnissa on ollut haastavinta? Entä tehokkainta?

Tärkeintä on tietenkin hyvä teksti. Ilman hyvää tekstiä ei ulkoasulla eikä markkinoinnilla ole juurikaan merkitystä, mutta toisaalta hyväkin teksti tarvitsee avukseen näyttävän ulkoasun ja markkinointia, että se löytää lukijoita. Halusin itse pitää budjettini mahdollisimman pienenä, joten tein itse myös kirjan taiton tekstinkäsittelyohjelmalla ja kannen verkossa Canva-sivustolla. Teknisesti kirjan ulkoasun toteuttaminen on todella helppoa, mutta koska ulkonäkö on tärkeä lukijoiden houkuttelija, siihen kannattaa panostaa. Itse julkaisin kirjastani kolme eri versiota, jotka olivat sisällöltään identtiset: e-kirjan, edullisemman pehmeäkantisen kirjan sekä ulkonäöltään tyylikkäämmän kovakantisen kirjan.

Kirjan markkinointia kannattaa ehdottomasti miettiä jo ennen kirjan julkaisua. Markkinointi ei minusta eikä varmasti monesta muustakaan kirjoittajasta tunnu luontevalta, mutta vielä ikävämpää on, ettei pitkään työstetty teksti löydä lukijoita. Tärkeintä markkinoinnissa on selvittää itselleen, mikä omassa kirjassa on kiinnostavaa, ja miten se erottuu muista kirjoista. 30 ennen 30 on esimerkiksi suomalaista chick litiä. Se on kansainvälisten esikuviensa mukaisesti kepeää, itseironista ja hauskaa sinkkuelämän kuvausta, mutta tapahtumat sijoittuvat suomalaiseen pikkukaupunkiin metropolien sijaan ja Elina on ihan tavallisen arjen sankaritar.

Markkinoinnissa varmistin ensin, että kirjaani pääsee tutustumaan. Kirjoittamassani blogissa on oma sivunsa kirjalle ja sen lisäksi perustin kirjalle oman 30 ennen 30- Facebook-sivun. Sen jälkeen tarjosin aktiivisesti kirjaa eri tahoille luettavaksi ja ostettavaksi. Kirjastoihin kirjaa tilattiin eri puolille Suomea ja lehdistötiedotteen ansiosta minua haastateltiin kahteen lehteen. Kerroin kirjasta myös kirjabloggaajille, joiden oli mahdollista tilata ilmaiset arvostelukappaleet BoD:lta. Kirjan omilla sivuilla kerroin, mitä milloinkin tapahtui, linkkasin arviot ja haastattelut, sekä järjestin joulukalenterin, gallupin ja arvonnan.

Mitä useampaa eri kautta etsii kirjalle lukijoita, sen varmemmin niitä myös löytää. Kannattaa rohkeasti uskoa itseensä ja olla ennakkoluuloton, sillä lukijoita voi löytyä yllättäviltäkin tahoilta!

Bild

Kirjailija

Katri Sisko on kolmekymppinen kirjoittaja, joka rakastaa kissoja, kirjoja, kielioppia ja kestävyysjuoksua.

Katrin blogi

Kirjan Facebook-sivu

Vastaa

*Pakolliset kentät