Opinnäytetyön aihe on erittäin mielenkiintoinen ja hyödyllinen myös BoD:lle sekä kaikille omakustannekirjailijoille. Haastattelimme Virpiä hänen taustaansa sekä opinnäytetyön sisältöön liittyen – ja odotamme innolla tutkimuksen edistymistä sekä varsinkin omakustanneoppaan ilmestymistä.
Kerro taustastasi: mikä on ammattisi ja miten päädyit omakustantamisen pariin?
Olen entinen kirja-alan työntekijä. Vuosina 1990-2001 työskentelin Itä-Helsingin Antikvariaatissa ostaen ja myyden käytettyjä kirjoja. Sen jälkeen työskentelin markkinoinnin parissa Loistopokkareissa 2002-2005, Pokkaritukussa 2005, sarjakuvakustantamo Arktisessa Banaanissa 2006-2007, Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin kustantamossa 2007-2010 ja Inforissa 2010.
Nykyajan omakustantamiseen tutustuin vuonna 2014 järjestäessäni maailman ensimmäisiä (ja näköjään ainoita) E-kirjamessuja. Books on Demand oli yksi virtuaalisista näytteilleasettajista, joista kirjoitin myös artikkelin. Olin vaikuttunut niistä monipuolisista palveluista, joita BoD:illa oli tarjota omakustantaja-asiakkaille alkaen kirjan kansisuunnittelusta aina kirjakauppajakeluun asti.
Koulutukseltani olen tradenomi ja olen työskennellyt markkinoinnin sekä viestinnän parissa viimeiset 16 vuotta. Tällä hetkellä opiskelen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa Haaga-Heliassa Liiketoiminnan kehittämisen koulutusohjelmassa.
Olet nyt opintovapaalla ja tutkit täysipäiväisesti omakustantamista – mistä näin suuri kiinnostus aihetta kohtaan lähti?
Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suoritettaessa aletaan heti alusta asti tekemään laajaa opinnäytetyötä/kehittämistyötä. Ajattelin, että haluaisin tehdä sen aiheesta, joka varmasti kiinnostaisi minua koko opintojen ajan.
Parin vuoden ajan luin artikkeleita ja kirjoja omakustantamisesta. Huomasin, että kirjat ko. aiheesta olivat keskittyneet vain perinteisen painetun omakustanteen tuottamiseen ja jakeluun kirjakauppojen kautta, eivätkä välttämättä ottaneet huomioon e-kirjan, verkkokaupan, sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin mahdollisuuksia.
Virpi Kotro
Virpi Kotro on markkinoinnin ammattilainen, jonka tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nykyaikaisen omakustantamisen parhaita käytäntöjä. Voit tukea tutkimuksen valmistumista vastaamalla kyselyyn omakustanteen julkaisun vaikutuksesta kirjoittajan urakehitykseen.Kyselylomakkeeseen pääset tämän linkin kautta.
Mikä on opinnäytetyösi aihe ja mitä haluat sillä selvittää?
Opinnäytetyössäni tutkin digimuutosta omakustannealalla ja sen vaikutusta teoksen julkaisuprosessiin. Opinnäytetyön aihetta etsiessäni törmäsin ketterään julkaisemisen malliin (Agile Publishing Model). Se hyödyntää ohjelmistotuotannosta tuttua, kokeilevaa lean-mallia, jossa tuoteversiota (tässä tapauksessa teosversiota) kehitetään jatkuvan palautteen avulla. Tämä malli ei ole kovin hyvin tunnettu Suomessa ja siksi esittelen sen opinnäytetyössäni. Uskoisin, että tästä mallista hyötyisivät omakustantajien lisäksi myös muut kirjakustannusalan toimijat tai sisällöntuottajat. Haastattelen myös omakustanteen julkaisseita kirjailijoita ja selvitän haastattelujen pohjalta nykyaikaisen omakustantamisen parhaita käytäntöjä.
Mitä arvioit, mihin suuntaan Suomessa edetään seuraavien vuosien aikana omakustannealalla?
Uskoisin, että omakustantamisen suosio kasvaa varsinkin (yleisen) tietokirjallisuuden osalta. Moni myynnin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen/kouluttaja on tottunut tuottamaan, julkaisemaan ja myymään verkossa omat sisältönsä. Yrittäjinä he eivät kaipaa perinteistä kirjankustantamisen ja jakelun mallia, vaan hoitavat ne tottuneesti ihan itse.
Teos/omakustanne tullaan näkemään enemmän yhtenä sisältömarkkinoinnin tuotoksena/muotona, tietyn ammatillisen asiantuntijuuden ja osaamisen näyttönä sekä koulutusmateriaalina.
Tämä johtaa myös omakustanteiden uudenlaiseen arvostamiseen, jossa kustantamon nimen sijaan laadun takeena ovat omakustantajan henkilöbrändi ja toiminta verkossa.
Mitä neuvoja antaisit omakustannekirjailijoille?
Monille henkilöbrändi on yhtä kuin kirosana, mutta on muistettava, että ”brändi” ei ole tyhjää itsekehua vaan se on kuva, joka syntyy yleisön ja verkoston mielissä tietyn henkilön toiminnan perusteella. Siihen voi vaikuttaa ainoastaan vakuuttamalla muut omasta asiantuntijuudestaan/osaamisestaan jatkuvan, pitkäjänteisen verkkopresenssin ja suhdetoiminnan avulla.
Siksi neuvon jokaista kirjailijaksi aikovaa rohkeasti mukaan sosiaaliseen mediaan ja verkkoon kertomaan omasta teoksestaan, sen synnystä ja työstä teoksen takana. Omaa verkkojalanjälkeään kasvattamalla on mahdollista löytää kiinnostuneet lukijat, jotka ovat valmiita antamaan palautetta ja kehittämään teosta yhdessä kirjailijan kanssa. Suhteiden luominen potentiaaliseen yleisöön ja lukijakuntaan kannattaa aloittaa jo silloin kun kirja on vasta synopsiksen eli luonnoksen tasolla.
Tee ainakin nämä markkinointitoimenpiteet:
- Perusta kirjallesi oma Facebook-sivu ja -ryhmä, jonne kutsut ihmisiä keskustelemaan teoksestasi ja kehittämään sitä edelleen kanssasi.
- Bloggaa teoksen eri vaiheista ja sen teemaan sopivista aiheista.
- Perusta uutiskirje, jossa kerrot, miten työsi etenee, milloin teos on saatavissa ja missä itse olet kirjailijana tavattavissa. Kannusta ihmisiä liittymään postituslistalle ja muista rekisteriä kerätessäsi uuden eurooppalaisen tietosuoja-asetuksen vaatimukset henkilötietojen käsittelyssä.
- Julkaise sosiaalisessa mediassa ja blogissa säännöllisesti, johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti, jolloin kehität henkilöbrändiäsi ja herätät kiinnostusta tulevaa teostasi/teoksiasi kohtaan.
Omakustannekysely
Oletko julkaissut omakustanteen? Vastaa siinä tapauksessa kyselyyn viimeistään 30.6.2018 ja voit voittaa leffalippupaketin sekä BoD-kirjan.