minun kirjani, minun USP:ni
Mitä tarkoittaa USP? USP on lyhenne englanninkielisestä käsitteestä unique selling position tai unique selling point, jota käytetään erityisesti markkinoinnin yhteydessä. Suomessa käsite on saanut myös käännöksen ainutkertainen myyntiväittämä, mutta tässä artikkelissa pidättäydymme lyhyemmässä versiossa USP.
Kyseessä on siis yksilöllinen ominaisuus tai etu muihin nähden, joka markkinoinnin näkökulmasta pitäisi määritellä (valmistajan tai myyjän taholta) jokaiselle tuotteelle, palvelulle ja merkille erottuakseen positiivisesti kilpailijoistaan. Kun USP on määritelty, on sen perusteella helpompaa puhutella omaa kohderyhmäänsä tiettyjen markkinointitoimenpiteiden avulla. Tämä pätee merkkivaatteiden ja autojen ohella myös kirjoille ja kirjailijoille. Onhan monen kirjailijan päämääränä tavoittaa mahdollisimman paljon lukijoita, jotka ovat kiinnostuneita ostamaan kirjan.
Miten nostat kirjasi esiin muiden joukosta
Kirjojen ja kirjailijoiden USP eroaa esimerkiksi autojen erikoisominaisuudesta, sillä kirjassa ei niinkään nosteta esiin fyysisiä ominaisuuksia, vaan sisällöllisiä tai henkilökohtaisia ainutlaatuisuuksia. Jos kyse on esimerkiksi rakkausromaanista, voi erityinen ominaisuus esimerkiksi olla päähenkilö tai kerrontatapa.
Kirjailijat voivat myös keskittyä kirjan USP:n sijasta omaan esiintymiseensä ja tällä tavoin rakentaa itsestään tuotemerkin, jonka avulla he herättävät huomiota myös kirjojaan kohtaan.
Esimerkki erikoisuudesta on esimerkiksi saksalaisen BoD-kirjailijan julkaisema teos miesten flirttaustavoista nettitreffisivustoilla. Kirjan ainutlaatuisuus perustuu siihen, että opaskirjan sisältö ei ole ammattilaisten, kuten psykologien tai flirtti-valmentajien käsialaa, joka toisi aiheelle objektiivisen näkökulman. Sen sijaan kirjailija on käyttänyt kirjan toteutukseen omia ja muiden nettitreffipalvelujen käyttäjien kokemuksia. Lukijaa odottavat siis henkilökohtaiset ja autenttiset vinkit nettitreffien maailmaan.
mihin USP:ni vaikuttaa?
Yksilöllisen ominaisuuden määrittely on tärkeä lähes kaikkien kirjaprojektiin liittyvien askelten ja toimenpiteiden kannalta, sillä voit niiden avulla tavoittaa lukijasi monella eri tavalla. Alla esittelemme muutamia oleellisia esimerkkejä.
kohderyhmä
Otetaan taas esimerkkiä nettitreffi-ohjekirjasta liittyen miesten flirttailutapoihin. Kirjailija voi olla lähes varma siitä, että kirjan ensisijaiset lukijat ovat naisia. Tätä kohderyhmää voi helposti vielä tarkentaa esimerkiksi määrittelemällä naisten iän ja muita ominaisuuksia, kuten esimerkiksi käyttäytymisen verkossa yleisesti.
Kun kohderyhmä on valittu, voi kirjailija suunnitella markkinointitoimenpiteensä määrittelemänsä kohderyhmän mukaisesti. Nettitreffisivustoja käyttävä kohderyhmä on mitä luultavimmin helppo tavoittaa sosiaalisen median kanavien kautta, esimerkiksi verkkomainoksen muodossa tai mielenkiintoisia, kirjan aiheeseen liittyviä sisältöja jakamalla.
takakannen teksti
Takakannen teksti vaikuttaa ratkaisevasti lukijan ostopäätökseen, sillä se kuvaille kirjan sisältöä. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että teksti ei ole ainoastaan informatiivinen, vaan kannustaa myös ostamaan kirjan esittämällä sen ainutlaatuisen ominaisuuden ja sitä myötä lisäarvon lukijalle. Tekstistä pitäisi siis tulla esiin myös kirjallisuuden laji sekä kohderyhmä, jolle kirjasi on mielenkiintoinen. Myös kirjoitusasu tulee valita kohderyhmän mukaan.
Älä unohda: Kerro myös muutamalla lauseella itsestäsi kirjailijana. Mainitse kuitenkin vain muutamia yleisiä tietoja, erityiset harrastukset tms. tulisi mainita vain siinä tapauksessa, jos ne liittyvät kirjan sisältöön.
aihe ja hakusanat
Kaunokirjallisuus vai tietokirjallisuus – kirjan päälaji on helppo määritellä. USP:n tunnistaminen auttaa myös yksityiskohtaisemman tuoteluokan valinnassa, kun esimerkiksi kirjallisuuden laji ja ikäluokka ovat tiedossa. Tuoteluokka ja yksilölliset hakusanat helpottavat kirjan löydettävyyttä kirjakaupassa, sekä itse kirjakauppiaan, että lukijan osalta.
Valitse mielellään hakusanoja, jotka kuvailevat konkreettisesti kirjasi ydintä, esimerkiksi nettitreffikirjan kohdalla sopivia sanoja voisivat olla ”nettitreffit”, ”flirttaus” tai ”rakkaus”, toisaalta myös erikoisemmat hakusanat kuten ”unelmaprinssi” tai ”treffikokemus” voivat tuoda teoksen esiin kilpailijoiden keskeltä ja herättää lukijoiden huomion.
Kirjaprojektin suunnittelu
Suosittelemme varaamaan aikaa kirjaprojektin suunnitteluun, kohderyhmän määrittämiseen ja markkinointistrategiaan. Voit tehdä suunnitelman kirjasi julkaisulle vastaamalla oleellisiin kysymyksiin BoD:n julkaisukonseptissa.
Minulla on valmiina noin 280 sivuinen muistelmateos ”Paimenpojasta paperikoneiden maailmaan”, joka on painettuna A4 kokoon ja sisältää 118 värikuvasivua. Kirjan on painanut Kirjapaino Kari Jyväskylästä. Mitään muuta sopimusta ei ole em. kirjapainon kanssa , kuin muutaman mallikirjan painaminen. Kirjan kaikki tapahtumat ovat totuuteen perustuvia ja minun oma käsitys asioista. Olisiko tällaisella muistelmateoksella imua markkinoilla, sillä en ole mikään juoppo, enkä tunnettu 7-lehden palstoilla.
Lauri Suvanto,,eläkkeellä oleva pääsuunnittelija (ins.)
Hei Lauri,
kiitos viestistäsi. Kirjasi painokulut voit laskea kotisivujemme hintalaskurin avulla http://www.bod.fi/hintalaskuri. Painamme kirjoja vain tilauksesta, eli vähimmäispainosmäärää ei ole, eikä sinulla näin taloudellista riskiä. Omakustantajana sinulla on niin vapaus kuin vastuu teoksesi sisällöstä.
Terveisin, Saara/BoD