Kohderyhmän tärkeys markkinoinnissa

Kirjan tehokkaan markkinoinnin perustana toimii kohderyhmäsi määritys. Tämä mahdollistaa toimenpiteiden kohdistamisen oikeisiin kanaviin ja viestin välittämisen mahdollisille lukijoille.

Kun kirjasi on valmis ja julkaistu, on seuraava tehtäväsi kertoa sen olemassaolosta. Menestys tulee harvoin itsestään ja sen eteen on tehtävä töitä: omakustannekirjailijana sinun tehtäväsi on löytää mahdollisia lukijoita kirjallesi erilaisten markkinointitoimenpiteiden avulla. Mahdollisuuksia markkinointiin on monia – digitalisoitumisen myötä vielä entistä enemmän – ja sinun tulisi ensimmäisenä miettiä, mitkä kanavat sopivat omaan markkinointisuunnitelmaasi. Päätökseen vaikuttaa suurimmalta osin kirjan kohderyhmä: kenelle kirjasi on suunnattu, kuka voisi kiinnostua kirjan aiheesta?

Kohderyhmän määrittelyn suurin hyöty on se, että voit kohdistaa kirjasi markkinoinnin juuri niihin kanaviin, joita mahdolliset lukijasi käyttävät tiedonhakuun ja joiden kautta tavoitat mahdollisimman suuren määrän kiinnostuneita henkilöitä mahdollisimman pienellä vaivalla.

Miten valitsen kohderyhmän kirjalleni?

Kohderyhmällä tarkoitetaan ryhmää henkilöitä, jotka halutaan tavoittaa tietyn markkinointitoimenpiteen avulla. Kohderyhmällä on yksi tai useampi yhteinen ominaisuus, yleensä joko demografinen (esim. ikä, sukupuoli, ammatti) tai tunteisiin perustuva (esim. mielenkiinto, tunteet, tarpeet). Aina täysin selkeän kohderyhmän määrittely ei ole mahdollista, vaan ikäjakauma voi olla suuri ja kirja sopia kaikille sukupuolille. Silloin tunteisiin perustuvilla ominaisuuksilla on suurempi tärkeys. Voit myös määritellä useamman kohderyhmän, jotka tavoitat käyttämällä eri kanavia ja joita puhuttelet eri tyylillä.

Mieti, minkälainen henkilö voisi olla kiinnostunut kirjasi sisällöstä ja aiheesta. Voit luoda sen perusteella ns. ihannelukijan (tai useamman) ja suunnitella markkinointitoimenpiteesi ja -tyylisi ihannelukijan perusteella. Aloita demografisista ominaisuuksista ja määritä lukijan ikä, asuinpaikka ja esimerkiksi tietokirjallisuuden kohdalla myös ammatti. Paneudu tämän jälkeen tarkemmin kirjasi keskeiseen teemaan ja mieti sen perusteella, mitä mielenkiinnon kohteita tai tarpeita lukijallasi on.

Alla on muutamia esimerkkejä BoD-kirjojen mahdollisista kohderyhmistä sukupuolen, iän, kirjan genren ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Klikkaa teoksen nimeä lukeaksesi lisää kirjan sisällöstä.Tältä kirjan kohderyhmä voi näyttää:

Tara Lange: Vihermehu

  • Sukupuoli: kaikki
  • Ikä: 18 – 65
  • Genre: tietokirja, reseptit
  • Kiinnostaa: hyvinvointi, terveelliset elämäntavat, kasvispainotteinen ruokavalio

Iina Korpivaara: Näkijä

  • Sukupuoli: pääasiassa naiset
  • Ikä: 12 – 29
  • Genre: fantasia, nuorisoromaani, dystopia
  • Kiinnostaa: seikkailut, toisiin todellisuuksiin sukeltaminen

Katja Koski: Kannustava kehu

  • Sukupuoli: kaikki
  • Ikä: 22 – 45, pääasiassa lasten vanhemmat
  • Genre: tietokirja, opas
  • Kiinnostaa: kasvatus, ongelmanratkaisu, lapset, vanhemmuus

Tomi Tölli: Havaintoja Afrikasta

  • Sukupuoli: kaikki
  • Ikä: 18 – 60
  • Genre: tietokirja, matkaopas
  • Kiinnostaa: seikkailumatkat, Afrikka, autoilu, reppumatkailu, yksilölliset matkat

Missä voin tavoittaa kohderyhmäni?

Kohderyhmän luomisen jälkeen valitset sopivat kanavat viestisi välittämiseen. Kirjasi mainostaminen kannattaa tehdä harkitusti: mainoksen jakaminen ihan kaikissa kanavissa ilman suunnitelmaa tavoittaa toki suuren määrän ihmisiä, mutta todennäköisesti vain hyvin pienen määrän mahdollisia lukijoita. Lisäksi kulutat valtavasti aikaa, energiaa ja myös rahaa, jotka tarkoin kohdistettuna voi käyttää paljon tehokkaammin.

Asetu suunnittelussa määrittelemäsi kohderyhmän asemaan ja mieti esimerkiksi, mitä medioita kohderyhmän henkilöt käyttävät tiedon hankintaan: Missä he lukevat uutisia, hankkivat tietoa tapahtumista ja löytävät uusia tuotteita ja palveluja? Nuorelle kohderyhmälle suunnattua tapahtumaa ei kannata ensimmäisenä lähteä mainostamaan painetussa paikallislehdessä, vaan sopivammin mm. sosiaalisessa mediassa tai verkkolehdessä. Kasvisruokakirja ei todennäköisesti löydä suurta lukijakuntaa metsästyslehdestä eikä rakkausromaanin kanssa kannata varata osastoa dekkareihin erikoistuneesta tapahtumasta. Esimerkit ovat tietenkin kärjistettyjä, mutta ajavat asiansa. Jokaiselle kirjalle löytyy oma lukijakuntansa, mutta on ensin mietittävä tarkkaan, missä heidät tavoittaa.

Onko kohderyhmäsi mahdollisesti tietyn ryhmän tai organisaation jäsen? Useimmille aiheille löytyy mm. Facebook-keskusteluryhmiä, harrastuksille löytyy omia seuroja ja monille kiinnostuksen kohteille myös erikoistuneita lehtiä, verkkosivuja ja uutiskirjeitä. Esimerkiksi Tara Langen kirja Vihermehu on ollut esillä mm. Voi Hyvin-, Ekoelo- sekä Luomulehdessä ja Tara on ollut Ylen Aamu-TV:ssä valmistamassa vihermehuja aamuun yhdessä toimittajan kanssa. Iina Korpivaara on markkinoinut nuortenkirjaansa Näkijä kirjablogeille ja sosiaalisen median kautta.

Mahdollisia lukijoita voi tavoittaa esimerkiksi tapahtumissa. Kuva Helsingin kirjamessuilta BoD:n osastolta.
Lukijoita voi tavoittaa myös miettimällä, mitkä muut aiheet heitä mahdollisesti kiinnostavat kirjan aihepiirin perusteella. Esimerkiksi vegaaneja ruokaohjeita sisältävän kirjan lukijan muita mielenkiinnon kohteita voisivat olla myös ympäristö, luonnonsuojelu, eläinten oikeudet, terveelliset elämäntavat, ravinto ja jopa jooga.

Riippumatta siitä, mikä kirjasi aihe ja kohderyhmäsi on, on tärkeää olla aktiivinen valitsemissasi kanavissa eli siellä, missä myös kohderyhmäsi on aktiivinen. Osoita läsnäolollasi mielenkiintosi ja asiakirjojen kohdalla myös ammattimaisuutesi aiheeseen ja ota osaa keskusteluihin. Markkinointimahdollisuuksien lisäksi saat parhaassa tapauksessa myös uusia kontakteja ja ideoita tulevia markkinointitoimenpiteitäsi varten. Pitkällä tähtäimellä voit kasvattaa kirjasi ympärille oman yhteisön, joka voi antaa palautetta kirjoista ja suosittelee niitä eteenpäin muille lukijoille.

Mitä kanavia voin käyttää kohderyhmän tavoittamiseen?

Markkinointikanavien monipuoliset mahdollisuudet ovat houkuttelevia ja usein ongelma onkin juuri niiden paljous. Siksi on tärkeää hahmottaa, mitkä kanavat ovat omille tarkoituksille sopivia ja ennen kaikkea se, mihin kaikkeen oma aika riittää. Perusta omat profiilit vain niihin sosiaalisen median kanaviin, joita sinulla on mahdollisuus päivittää säännöllisesti: seuraajat odottavat, että tuoretta sisältöä julkaistaan tietyin väliajoin ja vain harvoin päivittyvä Facebook-sivu tai blogi lähinnä karkottaa lukijasi. Lyhyesti: kanavista, joita ei ole aikaa päivittää, ei ole suurta hyötyä. Valitse siis käytettävät kanavat omien resurssien perusteella, esimerkiksi 1-3 säännöllistä sosiaalisen median kanavaa  ja lisäksi yksittäisiä aktiviteetteja, kuten tapahtumia ja lehdistön yhteydenottoja käytettävissä olevan ajan mukaan.

Esimerkkejä markkinointikanavista:

  • Omat kirjailijan kotisivut ja/tai oma blogi
  • Verkkomainokset esim. Googlessa tai BoD:n palvelun kautta
  • Sähköpostimarkkinointi – oma uutiskirje tai mainos aiheeseen liittyvän palvelun uutiskirjeessä
  • Lehdistötyö – paikallismediat tai kirjan aihepiiriin liittyvät lehdet/sivustot
  • Luku- ja arvostelusivustot – esimerkiksi Goodreads
  • Sosiaalinen media – valitse kirjallesi ja kohderyhmällesi sopivat kanavat, mm. Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, Twitter, LinkedIn
  • Messut ja tapahtumat, henkilökohtaiset kohtaamiset lukijoiden kanssa + verkostoituminen
  • Kirjakauppa – teos esille paikalliseen kirjakauppaan, lukutilaisuudet
  • Yhteistyöt ja verkostoituminen – kenen kanssa voin vaihtaa ajatuksia ja suunnitella kampanjoita yhdessä?

Kirjan ainutlaatuisuus

Kohderyhmän luomisen jälkeen on tärkeää miettiä, miten vakuutat mahdolliset uudet lukijat teoksestasi. Kirjasi lisäarvon tunnistaminen luo yhdessä kohderyhmän määrittelyn kanssa tärkeän pohjan tehokkaalle markkinoinnille. Mieti, minkä jo ilmestyneen teoksen kanssa kirjasi kilpailee ja miten se erottuu muista saman aihepiirin kirjoista? Miksi lukijan pitäisi valita juuri sinun kirjasi, eikä jotain muuta? Valmistele lyhyt kuvaus kirjastasi, josta lukijalle selviää kirjasi ainutlaatuisuus ja yksilöllinen ominaisuus ja joka erottaa kirjasi positiivisesti kilpailijoistaan. Voit lukea lisää kirjan ainutlaatuisuuden määrittelystä täällä.Toivotamme sinulle menestystä oman kohderyhmäsi löytämisessä!

Vastaa

*Pakolliset kentät