Mielipiteesi on meille tärkeä

Haluamme tietää, mitä kirjailijamme ajattelevat omakustantamisesta ja toteutamme nyt kolmannen omakustannetutkimuksemme. Saadaksemme entistä monipuolisemman kuvan omakustantamisesta, teemme tällä kertaa kyselyn kirjailijoidemme lisäksi myös lukijoille. Osallistu…

19.01.2016 · Saara Golombek Yleinen

Omakustantaminen on kirja-alan kasvava trendi. Yhä useampi kirjailija päättää tietoisesti julkaista kirjansa omakustanteena ja omakustaneet saavuttavat yhä enemmän lukijoita. USA:ssa omakustanteet ovat jo saavuttaneet bestseller-listat, Saksassa jopa joka toinen e-kirja ja joka neljäs painettu kirja on omakustanne.
Laajassa tutkimuksessa, joka samantapaisesti toteutettiin myös vuosina 2013 ja 2014, haluaisimme saada lisää tietoa omakustantajista ja omakustantamisen kehityksestä Euroopassa. Edellisissä tutkimuksissamme tutkimuksen kohteena olivat ainoastaan omakustannekirjailijat, mutta tänä vuonna olemme sisällyttäneet tutkimukseen myös lukijat. Toivomme, että osallistut tutkimuksemme kirjailijaosuuteen!

OSALLISTU NYT!

Osallistuminen kannattaa, sillä kaikkien osallistujien kesken arvomme 3 Adlibris Letto e-kirjan lukulaitetta. Kysymyksiin vastaaminen kestää noin 5 – 10 minuuttia ja kaikkia tietoja käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti.

Yleiset sopimusehdot osallistumiselle arvontaan löydät täältä.

BoD toteuttaa tutkimuksen samanaikaisesti seitsemässä Euroopan maassa tieteellisessä yhteistyössä etelä-saksalaisen kauppakorkeakoulun edustajien tohtori Joerg Pfuhlin ja professori Vanessa Haselhoffin kanssa. Tulokset julkaistaan maaliskuussa.

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää,

  • miten sinä kirjailijana toimit toteuttaessasi ja markkinoidessasi kirjaasi,
  • minkä kriteerien perusteella lukijat valitset kirjat ja miten tunnettua omakustantaminen on.

 

Vuoden 2013 tutkimuksen tulokset ovat maksutta saatavilla englanniksi täältä, vuoden 2014 tulokset ovat vain saksaksi, mutta lähetämme ne sinulle halutessasi mielellämme. Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen lehdisto@bod.fi.

Kommenttia

  • Markkinointia yritän toteuttaa pääsääntöisesti sosiaalista mediaa hyväksi käyttäen sekä lehdistön kautta myös suorat mainospostitukset ovat hyvä keino ja kauppojen ilmoitustaulut. Kaikkea erilaista kannattaa kokeilla vaikka en aina aikaa vie niin sitä kautta voi tulla uusia lukijoita ja uusia kirjan tilaajia.

    Omakustantaminen on aika tunnettua, moni haluaa julkaista kirjan ja olenkin rohkaissut omakustannetta jos ei ole ylittänyt kustantamon kynnystä. Omakustannus on kuitenkin suhteellisen halpaa nykyään koska kaikki tapahtu pääsääntöisesti netissä, se vaatii tietty aikaa ja vaivaa että saa tehtyä itse kaiken.

    Lukija valitsee kirjan mielestäni takakannen tekstin, etukannen, kirjannimen ja ensimmäisen sivun perusteella.

  • Seurailen kyllä mielelläni verkkosivuja, mutta olen huono markkinoi-maan omaa kirjaani. Lähinnä tuttavat tietävät. Olen hieman yllättynyt kuitenkin, kuinka vähän tulee verkon kautta tilauksia. Levitys on kyllä tehokasta ja siitä täytyy sanoa, ettei tietoa leviäisi muuten. Mutta, kun nimi ei ole tuttu entuudestaan lukijoille, ne tiedot painuvat massaan. Painokustannukset eivät peity näillä tuloilla. Koitan pitää pientä omaa sivustoa, mutta ei siinä voi kauheasti lyödä rumpua, eikä se näin ollen tuota uusia tuttuja. Toisaalta kaipaisin Bodilta omistaan kirjailija esittelyä, jossa yksi kirjailija kerrallaan viikossa esiteltäisiin ja kerrottaisiin tuotanto. Se tuntuisi hyvälle vaihtoehdolle ja näin ei tulisi tunnetta, että on unohdettu. Bod on kuitenkin hieno kanava, jonka kautta voi omakustanteen saada tehtyä, kiitos siitä.

Vastaa

*Pakolliset kentät