BoD teki alkuvuodesta kolmatta kertaa yhteistyössä saksalaisen Erdingin kauppakorkeakoulun kanssa tutkimuksen omakustantamisesta seitsemässä eri Euroopan maassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli ennen kaikkea selvittää kirjailijoiden motiiveja sekä heidän toimintatapojaan kirjan toteutuksen ja markkinoinnin suhteen. Tällä kertaa selvitettiin myös omassa tutkimuksessaan omakustanteiden tunnettuutta lukijoiden parissa.
Laajin tutkimus omakustantamisesta
Omakustantamisen suosio näkyy myös tutkimukseen osallistuneiden määrässä: lähes 5500 kirjailijaa Suomesta, Ruotsista, Tanskasta, Saksasta, Itävallasta, Sveitsistä ja Ranskasta osallistui tutkimukseen ja osallistujamäärä oli näin lähes kaksinkertainen vuoden 2014 tutkimukseen verrattuna. Tämä tekee tutkimuksesta laajimman tällä hetkellä omakustantamisesta tehdyn tutkimuksen.
Omakustantajat arvostavat päätösvaltaa kirjansa sisällöstä
Omakustantajat ovat riippumattomia kustantamoista ja voivat näin vapaasti toteuttaa omia ideoitaan ja ajatuksiaan – heillä on täysi päätösvalta niin kirjansa sisällöstä, kuin toteutuksesta ja markkinoinnista.
Omakustantaminen on yhä ammattimaisempaa
Omakustantaminen on vakiinnuttanut asemansa julkaisumuotona koko Euroopassa ja omakustantajat asettavat itselleen yhä korkeammat tavoitteet kirjan sisällön ja toteutuksen suhteen. Suurimmalle osalle omakustantajista kirjoittaminen on harrastus, mutta ammattimaisella otteella kirjoittavien omakustantajien määrä on kasvussa. Suomessa omakustantajat voidaan jakaa kolmeen ryhmään, joista suurin on harrastelijoiden ryhmä, 68 %. Kuitenkin lähes kolmanneksella on ammattimainen ote kirjoittamiseen: 24 % suomalaisista on ns. asiantuntijakirjailijoita ja ammattilaisia 8 %.
Laajat myyntiverkot ja saatavuus ovat tärkeitä
Omakustantajat ovat tietoisia monipuolisten myyntiverkostojen tärkeydestä ja he pyrkivät tavoittamaan teoksilleen mahdollisimman laajan lukijakunnan. Suurin osa kaikista kyselyyn vastanneista julkaisee kirjansa sekä painettuna että e-kirjana. Etenkin saksankielissä maissa ja Ranskassa e-kirjasta on tullut todella suosittu julkaisutapa.
Tärkein myyntikanava suomalaisille omakustantajille on verkkokauppa (71 %), lähes yhtä tärkeää on oma suoramyynti (68 %).
Suomalaisen omakustantajat kuuluvat tutkittujen maiden tyytyväisimpiin kirjailijoihin – yli puolet (52 %) kyselyyn vastanneista suomalaisista omakustantajista oli tyytyväisiä kirjansa myyntiin.
Myös lukijat tuntevat omakustanteet
Ensi kertaa tehtiin myös oma kyselytutkimus lukijoille tarkoituksena selvittää, miten tunnettua omakustantaminen on ja minkälaisia kokemuksia lukijoilla siitä on. Suomalaisista lukijoista suurimmalle osaa omakustantamisen käsite oli tuttu ja yli puolet heistä oli myös lukenut omakustanteen. Tosin jopa 28 % suomalaisista ei ollut varma, olivatko he mahdollisesti lukeneet omakustanteen. Epävarmuus voi osin selittyä sillä, että vain 11 %:lle suomalaisista kustantamo on tärkeä tekijä kirjaa valittaessa, eikä siihen näin ollen välttämättä kiinnitetä huomiota. Ehdottomasti tärkein valintaperuste kirjalle on sen sisältö.
Lukijoiden kokemukset omakustanteista olivat positiivisia: omakustanteita lukeneista jopa kolme neljännestä (76 %) piti kokemuksiaan niistä positiivisina. Useimmiten omakustanteet ostetaan Suomessa suoraan kirjailijalta, toiseksi tärkein hankintakanava oli verkkokauppa.