Mistä kirjasi Digiajan johtajan käsikirja kertoo?
Tässä ajassa ja hetkessä pelirohkeus ja ketteryys ovat huomisen digiliiketoiminnan menestyjien peruspilareita. Kirjani kertoo miten menestyä kovassa digiajan liiketoiminnassa, ja mitä osa-alueita on hyvä ymmärtää pärjätäkseen siinä paremmin.
Miksi kirjoitit juuri tästä aiheesta? Kenelle kirjasi on tarkoitettu?
Olen itse työskennellyt yli 15 vuotta digiliiketoiminnan johtotehtävissä isoissa suomalaisissa yrityksissä (Kesko, RAY ja SOK). Halusin auttaa muita suomalaisia yrityksiä, omalla osaamisellani, pärjäämään paremmin kovassa digiajan kilpailussa.
Kirja on kirjoitettu kaikille niille, ketkä haluavat ymmärtää paremmin digiajan liiketoimintaa. Se sopii hyvin myös eri yritysten esimiehille, johtajille, sekä kurssikirjaksi korkeakouluihin. Kirja on kirjoitettu tarkoituksella perusoppaana, jotta se tavoittaisi mahdollisimman laajan yleisön. Tarkoitus ei ollut siis syvällisesti sukeltaa yhteen aiheeseen, vaan enemminkin kirjoittaa monesta digiliiketoimintaa koskevasta osa-alueesta yleisluonnollisesti, niin sanotusti käsikirjamaisesti.
Miksi päätit julkaista kirjasi omakustanteena?
Sain myös tarjouksia kirjani kustantamisesta perinteisiltä kirjakustantajilta, mutta minua houkutti BoD:ssa heidän ketteryytensä, joustavuus, sekä modernit kirjan kustannusmenetelmät. BoD:n kautta sain myös itse päättää miten haluan kirjani julkaista, joka ei aina perinteisten kustantamoiden kautta onnistu.
Kirjasi on hyvin ammattitaitoisesti toteutettu. Miten kirjan toteutus tehtiin? Käytitkö ulkopuolista apua?
Kirjan teksti ja kieliasu perustuu tekstien ja sisältöjen testaamiseen eri medioiden toimittajien, sekä digialan ammattilaisten lukemana. Idea oli siis käyttää jo aikaisemmin kirjoittamiani artikkeleita isoihin suomalaisiin medioihin mm. Kauppalehteen, Talouselämään ja Markkinointi & Mainontaan, ja muokata niitä tekstejä nykyhetkeen sopivaksi. Kirjani lopullisen käsikirjoituksen luki läpi myös muutaman digitaalisen liiketoiminnan syväammattilainen.
Kannen suunnittelun, sisustuksen taiton, sekä oikoluvun annoin BoD:n ammattilaisten toteutettavaksi, sillä he ovat siinä ammattilaisia.
Olet markkinoinut kirjaasi etenkin verkossa. Miksi valitsit juuri tämän kanavan? Miten olet toteuttanut digimarkkinointia?
Kirjani kertoo digitaalisesta liiketoiminnasta, joten oli luonnollista, että markkinoin kirjaani digitaalisten kanavien ja digimarkkinoinnin avulla. Toteutin itse kirjani digimarkkinoinnin, ja kanavina hyödynsin hakusanamainontaan sekä kohdennettua Facebook- ja Twitter-mainontaa.
Lisäksi tein kirjastani lehdistötiedotteita, ja lähestyin digialan ammattibloggaajia. Median ja bloggareiden kautta sainkin kirjalleni lisää näkyvyyttä.
Missä vaiheessa aloit markkinoida sitä ja suunnittelitko markkinointia etukäteen?
Aloitin markkinoinnin suunnittelun hyvissä ajoin ennen kirjan julkaisua, ja testasinkin esimerkiksi hakusanamainontaa jo ennen kirjan julkaisua. Näin opin mitkä hakusanat ja kohderyhmät toimivat kirjani mainonnalle parhaiten.
Mitkä markkinointitoimenpiteet ovat mielestäsi olleet tärkeimpiä ja miksi?
Digimarkkinoinnissa on tärkeää testata, mitata ja jatkuvasti optimoida markkinoinnin tehoja. Näin tein myös kirjani osalta. Parhaiten kanavista kirjani mainonnassa toimi hakusanamainonta Googlessa.
Mikä on kirjan markkinoinnissa ollut haastavinta? Tekisitkö jotain toisin, jos tietäisit julkaistessa sen, mitä nyt tiedät?
Haastavinta oli ehkä käytetty aika. Eli kirjan markkinointini vei useita päiviä aikaani. Se tarkoittaa, että jos haluat kirjasi markkinoinnin onnistuvan hyvin, pitää sinun olla valmis panostamaan siihen aikaa, vaivaa ja myös rahaa. Mikään ei tule ilmaiseksi.
Onko sinulla on ollut jokin erityisen mieleenpainuva hetki kirjasi markkinoinnissa? Mikä palaute on jäänyt parhaiten mieleesi?
Suurin osa kirjani palautteesta on ollut positiivista, ja sen lukijat ovat kiittäneet sen hyvää sisältöä.
Kirjasi päätyi myös monien kivijalkakirjakauppojen hyllyyn. Miten tämä tapahtui?
Uskon, että kirjan markkinoinnilla, lehtijutuilla, sekä alan bloggaajien jutuilla kirjastani oli osuutta siihen, että kirjani päätyi myös kivijalkakirjakauppojen hyllyyn. Lähestyin myös itse henkilökohtaisesti kivijalkakirjakauppoja, ja kerroin omasta kirjastani heille, joten oma aktiivisuuteni on varmasti siihen myös vaikuttanut.
Mitä vinkkejä antaisit muille omakustantajille kirjanjulkaisuun ja kirjan mainontaan?
Keskity siihen missä olet hyvä. Kirjoita aiheesta, joka on oman intohimosi alue, tai sinulla on esimerkiksi pitkä työkokemus siitä aiheesta. Kirjan suunnitteluun ja markkinointiin kannattaa käyttää aikaa, vaivaa ja myös vähän rahaa. Ahkera työnteko kyllä palkitaan. Kirjan oikolukuvaiheessa kannattaa pyytää myös kirjasi aihealueen muutama ammattilainen lukemaan se läpi, ennen julkaisua. Ammattilaisten kommentit kirjan viimeistelyvaiheessa ovat myös kullan arvoisia.
Tomi Pyyhtiä
Tomi Pyyhtiä (s. 1976) on työskennellyt pitkään johtamistehtävissä digitalisaation, digitaalisen markkinoinnin, analytiikan, asiakaskokemuksen, online-myynnin ja verkkokauppaliiketoiminnan parissa isoissa suomalaisissa yrityksissä. Hän on myös tietokirjailija ja digiliiketoiminnan konsultti. Nykyään Tomi Pyyhtiä toimii perustamansa Henrico Digital konsulttiyrityksen toimitusjohtajana.
Pyyhtiä on osallistunut eri digialan järjestöjen työskentelyyn toimimalla mm. IAB Finlandin hallituksen jäsenenä, oli yksi perustajajäsen Mainostajien liiton (nykyinen Marketing Finland) digityöryhmässä ja toimi sen puheenjohtajana.
Hän on kirjoittanut neljä tietokirjaa; Ajatuksia digiliiketoiminnasta (2020), Digiajan johtajan käsikirja (2019), Digin mitalla 2.0 (2017) ja Digin mitalla (2013) sekä lukuisia artikkeleita digitaalisesta liiketoiminnasta ja johtamisesta mm. Kauppalehteen, Talouselämään ja Turun Sanomiin.
Kuva: Petteri Paalasmaa