Minkälainen on hyvä kuva?

Hyvät valokuvat ovat tärkeitä kirjan markkinoinnissa, etenkin sosiaalisessa mediassa. Mutta mikä tekee kuvasta hyvän? Annamme sinulle tässä vinkkejä ja niksejä hyvien kuvien ottamiseen kirjasi markkinointia…

Millainen on hyvä kuva?

Olet ehkä monta kertaa miettinyt, minkälainen oikeastaan on ”hyvä” valokuva. Riittääkö, jos otat kuvan kännykkäkameralla, vai tarvitsetko ammattikäyttöön tarkoitetun järjestelmäkameran?

Vastaus on aika yksinkertainen: kuvan hyvyys liittyy ennen muuta aiheeseen. Se, että kuva on teknisesti hyvälaatuinen, ei ole vailla merkitystä muttei myöskään hyvän kuvan tärkein tunnusmerkki.

Mikä sitten on oleellista? Mikä tekee kuvasta hyvän?
Jos kuva kertoo tarinan, joka koskettaa katsojaa jollakin tavalla tai herättää hänessä tunteita, ei haittaa lainkaan, vaikka se olisi otettu kännykkäkameralla. Älypuhelimet ovat nykyään teknisesti niin kehittyneitä, että niillä voi saada korkealaatuisia kuvia.

Tietenkin tietyissä tilanteissa, esimerkiksi häissä, ammattikuvaaja on korvaamaton, mutta kun kirjailijana markkinoit teostasi, kännykällä otettu kuva on usein riittävän hyvä.

Kuvamateriaali

Olipa kyse uutiskirjeestä, blogista, sosiaalisesta mediasta tai omista kirjailijan kotisivuistasi, jossakin vaiheessa tarvitset luultavasti kuvan tai kuvia markkinointia varten. Tietysti voit ostaa tai saada ilmaiseksi käyttöösi kuvia niin kutsutuista kuvapankeista, mutta suositeltavampaa on käyttää omia kuvia. Paitsi että se on autenttisempaa, voit myös muokata kuvat itsellesi ja kirjailijabrändillesi parhaiten sopiviksi.

1. Sommittelu

Kuvasommittelulla tarkoitetaan kuvan kaikkien elementtien ryhmittelyä. Merkittäviä tekijöitä siinä voivat olla muodot, värit, linjat ja myös valaistusolosuhteet. Esimerkkikuvassa katse kohdistuu heti tärkeimpään kohteeseen, saksalaiseen BoD-kirjailija Nicole Wollschlaegeriin lukemassa dekkariaan Krimilesung-tapahtumassamme stories!-kirjakaupassa Hampurissa.

Kun kävelin kirjakaupan läpi, huomioni kiinnittyi heti hyllyjen, seinien ja lattian moniin valkoisiin pintoihin. Vain keskellä – paikassa, jossa kirjailija luki kirjaansa – tummat puuseinät katkaisivat valkoisen pinnan. Juuri siinä kirjailijamme istui, ja vaaleat alueet muodostivat hänelle luonnolliset kehykset.

2. Perspektiivi

Epätavallinen perspektiivi tekee kuvasta erityisen. Kuvaus olkapään yli, niin kuin tässä, ei ole mikään kuvaajapiirien tarkkaan varjeltu salaisuus eikä todellakaan uusi vinkki. Tosiasia kuitenkin on, että moni valokuvaa aina seisten, tavallisen turistin tapaan, pitäen kameraa vartalonsa edessä. Lopputulos on katsojalle heti mielenkiintoisempi, kun kuvakulmaa muutetaan: kun kuvaaja kyykistyy tai kuvaa vähän ylempää, lintuperspektiivistä.

Syy on aivan yksinkertainen. Moni katsoo maailmaa melkein aina samalta, joko istuma- tai seisomakorkeudelta. Kun astuu ulos mukavuusalueeltaan ja miettii, miten jonkin kohteen – sinun tapauksessasi siis kirjan tai kirjat – voisi valokuvata toisin, tarkastelukorkeuden muuttaminen on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.

Kokeile kuvata kohdettasi uudesta perspektiivistä!

3. Valo ja varjo

Valo ja varjo voivat olla uskomattoman mielenkiintoisia. Itse asiassa jo valo yksistään vetää katseen puoleensa. Ehkä sinulla on itsestäsi kuva, joka on otettu ikkunan lähettyviltä. Haemme usein tiedostamattamme jännittäviä valon lähteitä, jotka valaisevat kohdetta hyvin ja luovat aivan erityisen tunnelman. Myös keinovalo, lamppu, voi tuoda kuvaan tiettyä jännitettä ja estetiikkaa.

Tässä kohteessa oli kolme suurta, vaaleaa lampunvarjostinta, ja astuessani ravintolaan tiesin heti, että haluan ottaa kuvan juuri tuosta paikasta. Saadakseni katseen kohdistumaan luonnostaan kuvan tärkeimpään kohteeseen – mistä myös kohdassa sommittelu kerrotaan – yritin ”kehystää” kirjailijamme Axel Schwabin noilla valaisimilla ja valolla.

4. Tunteet

Eivät vain kirjat, vaan myös kuvat voivat herättää meissä tunteita, jotka saavat aiheen tuntumaan itselle tärkeältä.
Luonnollisesti tunteita herättävät ennen kaikkea ihmiset. Kirjamessuilla ja muissa tapahtumissa, joissa kirjailijat ja lukijat kohtaavat, on useimmiten tilaisuus saada mahtavia kuvia.

Yllä oleva kuva on viimevuotisilta Leipzigin kirjamessuilta tilanteesta, jossa BoD-kirjailija Alicia Zett jakaa omistuskirjoituksia. Juuri tällaiset hetket ovat erinomaisia tilaisuuksia vangita kuviin tunteita. Ehkä voisit pyytää jotakuta perheenjäsentä tai ystävää ottamaan sinusta tilannekuvia. Parasta olisi tietysti, jos kuvassa näkyisi vuorovaikutus lukijasi kanssa.

5. Kuvan viesti ja tarina

Olipa kuva sommiteltu miten tahansa, se voi olla hyvä pelkästään siihen kätkeytyvän viestin ansiosta. Kuvan aiheen takana olevan sanoman ei tarvitse pistää heti silmään. Nimenomaan sellaiset tarinat, jotka avautuvat vasta ajan mittaan, voivat olla mielenkiintoisia. Ehkä katsojan on tarkasteltava kuvaa hiukan pidempään ymmärtääkseen, mitä kuvaaja on tarkkaan ottaen halunnut sillä sanoa.

Saksalaisesta BoD-kirjailija Laura Newmanista syntyi erästä blogitarinaa luonnossa tehtäessä yllä näkyvä kuva. Hetki oli juuri sellainen, jonka halusimme ehdottomasti tallentaa. Kun tarkastelet kuvaa, tunnistatko rauhan, jota Laura kokee tuossa ympäristössä? Vai näetkö siinä jotain muutakin?

6. Värit ja kontrasti

Kontrastien käyttö kuvassa voi olla hyvin tehokasta, olipa kyse väreistä, sisällöstä, määrästä tai laadusta. Kahden vastakkaisen asian rinnakkain asettaminen voi luoda kuvaan jännitettä.

Anne-Marie Krogarsin kirjan kannessa on valkoisella pohjalla kettu, jonka oranssi turkki ja mustat tassut sekä saman sävyiset tekstit muodostavat jo sinänsä voimakkaan värikontrastin. Olemme nostaneet tämän vastakkaisuuden esiin kirjaesittelyssämme Instagramissa ja valinneet sopivat värikartongit.

7. Erityislaatuinen tilanne

Erityislaatuisessa tilanteessa ratkaisevaa on ajoitus. Tällaisissa kuvissa näkyy hetki, joka ei toistu samanlaisena, minkä vuoksi kuva on ainutkertainen ja arvokas. Tällaisten kuvien saamiseen vaaditaan aikaa ja kärsivällisyyttä.

Esimerkkikuvassamme on ikuistettuna tilanne, jossa kissa heittää ylävitoset. Se kestää vain tovin, minkä jälkeen hetki on ohi. Tällaisia tilanteita voi olla myös tapahtumissa, joihin osallistut. Lukija saattaa halata sinua lämpimästi tai joku saattaa kirjaa lukiessasi nauraa makeasti. Missä vain voi sattua jotakin pientä tai suurta, joka kannattaa ikuistaa kameralla.

 

Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut Jessica Halermöller BoD:n saksankieliseen blogiin.

Kommenttia

  • Yrityksessämme yritämme hankkia tietoa valokuvamainoksista. Olemme vasta aloittamassa, joten emme edes tienneet, tarvitsimmeko todella laadukasta kameraa. On hyvä tietää, että kun markkinoi työtään kirjailijana, kännykällä otettu kuva riittää usein hyvin.
    https://slamcon.fi/led-valomainos-taulu/

Vastaa

*Pakolliset kentät