Myy kirjaasi metatietojen avulla

Jokainen kirjailija varmasti miettii kirjaa julkaistessaan, miten hän voi parhaiten huolehtia siitä, että lukijat löytävät kirjan. Yhden vastauksen tähän kysymykseen tarjoavat metatiedot.

Mitä käsite metatiedot oikein tarkoittaa? Vastaus on yksinkertainen: metatieto on tietoa tiedosta, kuvailevaa tietoa. Kirja-alalle sovellettuna käsitteellä tarkoitetaan tietoa, joka auttaa myymään kirjaasi paremmin eli konkreettisesti tietoa kirjailijasta, kirjan sisällöstä, osuvaa kirjan nimeä, puhuttelevaa kantta sekä kirjallisuuden lajin nimeämistä. Nämä tiedot voit täydentää toteuttaessasi kirjaprojektiasi myBoD-käyttäjätilillä ja ne välitetään eteenpäin kirjakaupoille, verkkokirjakaupoille sekä kirjastoille.

Metatiedot myBoD:ssa

Metatietoihin perehtyminen voi ensi istumalta tuntua vaivalloiselta ja tylsältä, mutta viime vuosina tehdyt eri tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä kattavammat kirjan luettelointitiedot ovat, sitä todennäköisemmin se myös myy hyvin. Esimerkiksi saksalaisen kirja-alan markkinointipalvelu MVBN:n tekemän tutkimuksen mukaan kirjat, joiden tiedoissa on ilmoitettu kirjailija, myyvät 65 % paremmin kuin kirjat ilman tätä tietoa. Lyhyt sisältökuvaus parantaa myyntiä jopa 92 % verrattuna kirjoihin, joilla ei sisältökuvausta ole. Kirjakaupalle ja kirjastoille tärkeä tieto on myös kirjallisuuden laji. Toteuttaessasi kirjaasi myBoD-käyttäjätilin kautta voit antaa kaikki nämä tiedot kirjaprojektin vaiheessa 2. ”Kirja (Kirjan nimi, Kirjailija) ja 3. ”Luettelointitiedot” (Sisältökuvaus ja tietoja kirjailijasta, tuoteluokka). Mieti rauhassa, mikä olisi mahdollisimman osuva ja tarkka nimi kirjallesi – sen tulisi heijastaa kirjan sisältöä ja herättää lukijan mielenkiinto. Kirjan nimi, joka liikkuu hyvin yleisellä tasolla, kuten ”Kärsimys” tai ”Nobody” eivät välttämättä erotu joukosta, eikä niitä ole helppo löytää hakukoneilla.

Mitä merkitystä metatiedoilla on kirjakaupoille?

Kattavat metatiedot luovat tärkeän pohjan kirjakauppojen hankintapäätöksille, neuvonnalle ja kirjojen ja e-kirjojen myynnille. Erityisesti e-kirjojen kohdalla kirjasi metatiedot ovat tärkeät, kun käsin kosketeltavaa kirjaa ei ole saatavilla.

Ajattele kuten lukijasi

Jotta lukijasi löytää kirjasi mahdollisimman hyvin ja nopeasti, mieti, millä kriteereillä hän sitä voisi etsiä ja mikä hänelle on tärkeää. Mieti tarkasti täydentäessäsi seuraavia tietoja myBoD-käyttäjätilillä:

  • Puhutteleva kansi: BoD:n kotisivuilta löydät osiosta ”Taitto- ja kustannustoimituspalvelut“ esimerkkejä ammattigraafikoiden toteuttamista kansista. Ihanteellisen tuloksen kannalta, on suositeltavaa pyytää ammattilaisen apua ja neuvoja kannen suunnitteluun.
  • Jännittävä kirjan nimi: Yhdessä kannen kanssa kirjan nimi ja alanimi muodostavat kirjasi käyntikortin.
  • Mielenkiintoa herättävä esittelyteksti: Esittelytekstiä varten sinulla on käytössäsi vain rajoitettu määrä merkkejä. Kuvaile kirjasi sisältöä niin, että kuvaus houkuttelee lukemaan koko kirjan. Vältä monimutkaisia lauserakenteita, herätä lukijan mielenkiinto ja osoita, mikä tekee juuri sinun kirjastasi erityisen.
  • Lisätietoja kirjailijasta: Etenkin jos julkaiset tietokirjallisuutta, kerro mikä tekee juuri sinusta asiantuntijan alallasi. Mielenkiintoiset tiedot kirjailijasta voivat herättää lukijan mielenkiinnon kirjaa kohtaan. Mieti kuitenkin, mitä haluat kertoa itsestäsi julkisuuteen.
  • Kirjallisuuslaji: Tämä tieto auttaa niin mahdollisia lukijoita, kirjakauppoja kuin kirjastoja luokittelemaan kirjasi oikein ja helpottaa sen löytämistä vastaavasta luokasta (esim. kaunokirjallisuus, tietokirjallisuus).
  • Arvosteluja: Jos kirjastasi on jo ilmestynyt positiivisia arvostelu lehdissä, blogeissa, radiossa jne., lähetä arvostelu meille sähköpostitse (lehdisto@bod.fi) ja lisäämme mielellämme katkelman arvostelusta kirjaesittelysi yhteyteen BoD:n kotisivuille. Toimituksellinen materiaali antaa arvokasta kokemustietoa lukijoillesi.

Kirjan myyntimenestys on eittämättä kiinni monesta eri tekijästä, alkaen kirjailijankotisivusta ja lehdistötyöstä lukutilaisuuksiin ja mainosmateriaaliin sekä arvosteluihin. Mielenkiintoa herättävällä sisältökuvauksella ja houkuttelevalla kirjailijaesittelyllä kirjasi kuitenkin antaa ammattimaisemman vaikutelman, se on helpompi löytää ja linkittää, mikä parantaa sen löydettävyyttä hakukoneissa.

Vastaa

*Pakolliset kentät