Kuinka kirjoittaa täydellinen rakkaustarina?

Juonenkäänteiden kehittäminen voi olla kimuranttia puuhaa. Kirjailija ja kirjoittajakouluttaja Jurenka Jurk paljastaa elokuvista tutun menestysreseptin mukaansatempaavien (rakkaus)tarinoiden kirjoittamiseen.

Teksti: Jurenka Jurk, alkuperäinen julkaisu saksaksi
Oletko sinäkin aina ajatellut, että vain lahjakkuudella siunatut voivat kirjoittaa suuria tarinoita? Lahjakkuudesta harvemmin on haittaa, mutta tiesitkö, että jännittävän juonen kehittämiseksi on olemassa myös malli?

Niin sanottu ”sankarin matka” on parhaimmillaan takuuvarma apuväline mukaansatempaavien tarinoiden luomisessa. Kyseessä on myytteihin perehtyneen antropologi Joseph Campbellin kehittämä malli, jonka perustana ovat yhteneväisyydet, joita hän oli havainnut tutkiessaan eri kulttuurien tarinoita. Ajatus levisi Yhdysvaltoihin, jossa sitä alettiin käyttää elokuvateollisuuden juonenkäänteiden pohjana. Ja sehän toimii! Lähes kaikki Hollywood-elokuvat noudattavat tätä apukeinoa. Joskus kaavaa muokataan tai tulkitaan totutusta poikkeavalla tavalla, mutta tärkeimmät vaiheet ovat aina tunnistettavissa.

Sankarin matkan tärkeimmät vaiheet

  1. Murros – päähenkilön elämässä tapahtuu käänne ja hänen on toimittava
  2. Ylä- ja alamäkeä – matkan varrella päähenkilö kohtaa haasteita, liittolaisia ja vihollisia
  3. Katastrofi – päähenkilö epäonnistuu täysin
  4. Käänne – yllättäen mutta loogisista syistä päähenkilö saavuttaa happy endin. Pääsyynä onnelliseen loppuun on hänen henkinen kasvunsa tarinan aikana
  5. Päätös – päähenkilö palaa arkeen kypsempänä ihmisenä

Bild

Jurenka Jurk

on saksalainen kirjailija ja kirjoittajakouluttaja, joka valmentaa päätyökseen romaanien kirjoittamista. Jurenka on opiskellut Berliinissä luovaa kirjoittamista ja perusti valmistuttuaan Schreibfluss-romaanikoulun. Hän on auttanut jo yli 200 aloittelevaa kirjailijaa toteuttamaan kirjaprojektejaan.

Edellä esitelty on lyhennetty versio, mutta se antaa hyvän yleiskatsauksen mallista. Jos haluat perehtyä tarkemmin sankarin matkaan, kannattaa tutustua Christopher Voglerin kirjaan The Writer’s Journey. Teos on käsikirjoittajille suunnattu mutta ehdoton lukusuositus myös muille.

Jokaisella kirjalla on oma matkansa

Sankarin matka soveltuu hyvin jokaiseen genreen ja erityisen luontevasti rakkausromaaniin. Matkan vaiheita täytyy kuitenkin usein soveltaa tilanteen mukaan. Siksi kaava ei olekaan aivan niin yksinkertainen, kuin ensisilmäyksellä voisi ajatella.

Suurin hyöty kaavan kompleksisuudessa on, ettei sen soveltaminen johda tusinatavaraan: sankarin matka on monitasoinen. Etenkin jos matka mielletään päähenkilön kehitystä kuvaavana psykologisena mallina, tarjoaa se rajattomasti mahdollisuuksia.

Haittapuolikin löytyy: edes sankarin matkan avulla ei juonirakennetta yleensä voi vetäistä hihasta. Mallin rakenne täytyy ensin sisäistää ja sitoa se sitten yhdessä oman päähenkilösi kanssa tarinaksi. Tämä vaatii harjoitusta. Kunhan ei pelästy alun hankaluutta, on sankarin matka kuitenkin täydellinen apukeino jännittävän kirjan kehittämiseen. Sinun ei tarvitse murehtia, käykö romaanisi juoni järkeen, kun tiedät tarinan varmasti toimivan. Lopullisen tekstin kirjoittaminen tuntuu siten automaattisesti helpommalta. Mikä huojennus!

Vinkki: Analysoi jotain nykyaikaista tarinaa sankarin matkan avulla. Miten lempikirjasi tai -elokuvasi noudattaa sankarin matkan eri vaiheita? Tutkimalla tuttujen tarinoiden juonirakenteita sisäistät nopeasti, kuinka malli toimii käytännössä.

Miltä sankarin matka näyttää rakkausromaanissa?

Klassisen sankariseikkailun ja rakkaustarinan rakenteessa on tietenkin eroja. Perinteisesti tarinan päähenkilö saa alussa ”kutsun seikkailuun”. Kyseeseen voi tulla ihan yhtä hyvin lottovoitto kuin syöpädiagnoosikin. Kun kyseessä on rakkaustarina, kohtaavat rakastavaiset usein tässä vaiheessa toisensa. Tästä alkaa tarinan taika ja seikkailu. Rakastavaisten kohtaaminen toimii tavallaan myös call to actionina: rakkaus kipinöi, heittäytykää tunteidenne vietäviksi ja seuratkaa sydäntänne! Tietenkin rakastavaiset kohtaavat sitten esteitä eivätkä voi tuosta noin vain heittäytyä toistensa syliin (muutenhan tarinassa ei olisi mitään kerrottavaa).

Yleensä on kaksi vaihtoehtoa, joiden mukaan rakastavaiset reagoivat ja mitä vastaan he jatkossa kamppailevat:

  1. He tunnustavat rakkautensa mutta ulkoiset esteet yrittävät pitää heidät erossa toisistaan.
    Esimerkiksi Romeo ja Julia, Titanic, The Notebook
  1. He kieltävät rakastumisen ja taistelevat niin itseään kuin toisiaan vastaan. Samalla he kuitenkin istuvat ”samassa veneessä” eivätkä pääse toisistaan eroon.
    Esimerkiksi Ylpeys ja ennakkoluulo, Pretty Woman, Odottamaton ehdotus

Ensimmäinen vaihtoehto nähdään usein rakkaustarinoiden traagisemmissa versioissa, kun taas toista ryhmää edustavat erityisesti monet komediat. Tietenkin näistä kahdesta vaihtoehdosta on myös sekoituksia, mutta erottelu on hyvä lähtökohta rakkaustarinan rakentamiseksi. Tämän mallin avulla tarina taatusti toimii ja ihastuttaa lukijoita. Kokeile sinäkin!Inspiroivia hetkiä rakkaustarinasi parissa!

Sankarin matka -malli on löydettävissä useimmista romanttisista elokuvista, ja sitä voi soveltaa erinomaisesti myös rakkausromaaneihin.

Vastaa

*Pakolliset kentät