Tavoita lukijasi sosiaalisen median kautta

Osaatko hyödyntää sosiaalisen median kanavia markkinoinnissa? Omakustannekirjailija ja viestintäkonsultti Abelone Glahn kertoo, miten kommunikoit tehokkaasti ja uskottavasti verkossa.

29.05.2017 · BoD Markkinointi

Teksti: Abelone Glahn, alkuperäinen julkaisu tanskaksi

Sosiaalinen media voi hyvin käytettynä olla kirjailijan paras ystävä. Eri kanavien kautta pääset lähelle lukijoitasi – ja samalla annat lukijalle mahdollisuuden päästä lähelle kirjailijaa. Henkilökohtaisen tapaamisen voi korvata virtuaalisella tuttavuudella, joka myös voi johtaa pitkäaikaiseen ja läheiseen yhteydenpitoon. Vielä tärkeämpää on, että lukija saa mahdollisuuden seurata sinua ja kirjailijan uraasi pidemmällä aikajaksolla.

kommunikaatiostrategia

Kun on kyse sosiaalisesta mediasta, ota käsite ”sosiaalinen” kirjaimellisesti ja osallistu keskusteluun lukijoidesi kanssa. Olipa kyse kuvista, videoista tai muista julkaisuista – kommentoi ja tykkää! Yhtenäisten kiinnostusten kohteiden avulla voit loistavasti luoda henkilökohtaisen yhteyden lukijoihin ja mahdollisiin uusiin lukijoihin.

Onnistuneen virtuaalisen kommunikaation perustana on nimenomaan kommunikaatio – eli sisältöjen kommentointi ja jakaminen, ei yksinomaan kirjasi myynti. Vaikka sinulle kirjailijana on tietenkin myös tärkeää herättää mahdollisten lukijoiden mielenkiinto teostasi kohtaan, pitää kommunikaatiossa kuitenkin olla aito ja uskottava. Tämä onnistuu antamalla lukijoille henkilökohtaisen tapaamisen tunne verkossa, olemalla läsnä, keskustelemalla ja kertomalla.

Bild

Kirjailija

Abelone Glahn on toimittaja, viestintäkonsultti ja kirjailija, joka on julkaissut kaikki teoksensa oman kustantamonsa kautta. Viime kesänä ilmestynyt viimeisimmän kirjan aihe on kirjojen markkinointi sosiaalisen median kautta.

4 vinkkiä onnistuneeseen kommunikaatioon ja yhteyden luomiseen lukijoiden kanssa

1. Ole helposti löydettävissä

Osta itsellesi domaini joko kirjailijanimelläsi www.kirjailijannimi.fi tai kirjan nimellä www.kirjannimi.fi ja perusta kotisivusi sekä blogisi tänne. Omalla kotisivullasi voit kertoa kirjoistasi, itsestäsi, kirjailijan arjesta, kirjoittamisesta sekä kirjoittaa ajankohtaisia julkaisuja blogiisi. Voit jakaa blogitekstit sosiaalisen median tileilläsi, jolloin tavoitat lukijasi monen eri kanavan kautta. Lukijat voivat kommentoida blogitekstiäsi ja voit tällä tavoin saada suoran yhteyden heihin sellaisella sivustolla, jonka sinä omistat ja jonka sisällöstä päätät itse (toisin kuin sosiaalisessa mediassa).

Pitkällä tähtäimellä voi olla järkevämpää ostaa domain kirjailijanimelläsi, sillä julkaiset myöhemmin mitä luultavimmin useampia kirjoja. Näin voit lisätä tiedot kaikista kirjoistasi samalle sivustolle yhdessä kaiken muun tiedon kanssa, eikä sivuston nimi erehdytä ajattelemaan, että sivustolta löytyy vain se yksi teos. Voi kuitenkin olla hyödyllistä myös ostaa domain kirjasi nimellä ja lisätä tämän taakse tietoa vain kyseisestä kirjasta. Pääasia on kuitenkin, että sinulla on kotisivu, jonka sisältö on täysin sinun itsesi päätettävissä ja jossa lukija aina löytää perustiedot ilman suurempaa etsimistä. Muista myös, että kaikilla lukijoilla ei välttämättä ole tilejä sosiaalisessa mediassa, ja heille kotisivut ovat ainut tiedonlähde.

Raita Jauhiainen on kirjoittanut kirjasarjan ja rakentanut kotisivut kirjojen ja niiden tarinoiden sekä henkilöhahmojen ympärille.
Eeva-Maria Liskon kotisivut ovat kirjailijapainotteiset ja sisältävät teosten lisäksi mm. blogin ja tietoa ajankohtaisista uutisista.

2. Virtuaalisen käyntikortin ylläpito

Ammatilliset verkostot, kuten esimerkiksi LinkedIn, tarjoavat sinulle mahdollisuuden luoda virtuaalinen käyntikortti – oman kotisivun sijaan tai sen lisäksi. LinkedIn-palvelulla on tällä hetkellä 460 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti (tammikuu 2017) ja se on johtava alusta verkostoitumiseen ja oman ansioluettelonsa julkaisuun. Ammatilliseen verkostoitumiseen tarkoitetut alustat ovat omiaan juuri omakustannekirjailijoille, sillä ne nostavat näkyvyyttä nimihaussa hakukoneiden (esim. Google) kautta. Koska LinkedIn-alustalla on suuri määrä käyttäjiä, näyttää nimesi Google-haku suurella todennäköisyydellä LinkedIn-profiilisi ensimmäisten tulosten joukossa. Kaikki lukijat eivät välttämättä itse käytä kyseistä kanavaa, eikä tässä tapauksessa ole tärkeintä saada lukijaa vierailemaan profiilissasi. LinkedIn-alustalla on suuri uskottavuus ja myös oma uskottavuutesi nousee, jos käytät ja päivität LinkedIn-profiiliasi säännöllisesti.

Vinkkejä LinkedIn-alustan käyttöön

  • Jos olet kirjoittanut asiakirjan tai elämäkerran, jonka kannessa on oma kuvasi, voisi se olla sopiva profiilikuva. Huomioi kuitenkin, että LinkedIn sallii vain sellaisten kuvien käytön profiilikuvana, jossa tilinhaltija on selkeästi näkyvissä.
  • Käytä profiilikuvan lisäksi taustakuvaa. Se on oiva tapa keskittää visuaalinen huomio kirjoihisi. Voit lisätä tähän esimerkiksi kuvan kirjoistasi rivissä tai valita kuvan, joka kuvailee hyvin kirjasi/kirjojesi aihetta. Samojen kuvien käyttäminen muissa sosiaalisen median profiileissa vahvistaa tunnistettavuuttasi monien kanavien kautta.
  • Listaa kaikki julkaisusi yksityiskohtaisesti ja kirjaesittelyn kanssa. Mitä tarkemmat tiedot tallennat, sitä helpommin uudet käyttäjät löytävät profiilisi sivuston hakutoiminnan avulla. Kirjasi aihe ja oma ammattitaitosi voivat esimerkiksi tuoda kutsun paneelikeskusteluun tai muuhun tapahtumaan, joka käsittelee kirjasi aihetta.
  • Laajenna tietojasi esimerkiksi tekstinäytteillä tai kirjan kuvalla

3. Mahdollisuuksia tavoittaa lukijat Facebookin kautta

Facebookissa voit perustaa kirjailijaprofiilin ja vaihtaa asetuksia niin, että kuka tahansa voi seurata sinua ilman kaveripyyntöä. Jos tililläsi on ”liian monta” seuraajaa, olet Facebookin käyttöehtojen mukaisesti julkinen henkilö ja sinua pyydetään muuttamaan profiilisi kirjailijasivustoksi. Profiilin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen, esimerkiksi kirjojesi mainostukseen, on käyttöehtojen mukaan julkista toimintaa ja Facebook voi sen perusteella sulkea profiilisi. Jos tarkoituksesi on siis saada paljon seuraajia sekä sinulle että kirjoillesi, on sivuston perustaminen suositeltavaa. Sivustoa voi käyttää monipuolisesti, myös maksulliseen mainontaan: voit nostaa esiin yksittäisiä julkaisuja, valmistaa mainoskampanjoita tai varata mainostilaa näkyvyyden laajentamiseksi. Kaikissa maksullisissa toimenpiteissä voit itse määritellä kohderyhmän, kampanjan aikavälin sekä budjetin. Facebook luo mainoksillesi statistiikat, joista voit helposti nähdä kampanjasi toimivuuden kannalta oleelliset tiedot, esimerkiksi käyttäjien reaktiot ja klikkaukset.

Kirjailijasivuston sijaan tai sen lisäksi voit myös perustaa sivuston kirjallesi. Muista kuitenkin, että kaikkia sivustoja ja profiileja tulisi päivittää säännöllisesti – perusta niitä siis sen mukaan, miten sinulla riittää aikaa päivitykseen.Facebookissa voit myös perustaa ryhmän, jossa käsitellään kirjasi aihetta tai tiettyä aiheellista osa-aluetta. Ryhmän ylläpito voi olla aikaa vaativaa, mutta antaa sinulle todella hyvän yleiskuvan käyttäjien kiinnostuksen kohteista. Voit myös johtaa keskusteluita ryhmässä ja saada näin suoran yhteyden aiheesta kiinnostuneiden kanssa.Profiilikuvaksi voit asettaa esimerkiksi kuvan kirjasi kannesta tai muun kuvan, jota käytät jo muissa sosiaalisen median kanavissa. On suositeltavaa, että vaihdat kuvaa säännöllisesti, sillä jokainen tilisi päivitys näkyy myös seuraajillesi. Ammattimaisten kuvien käyttö on todella suositeltavaa.

On ehdottoman tärkeää, että täytät myös sivustosi ja/tai profiilisi ”Tietoja”-kohdan mahdollisimman tarkasti ja linkität kotisivullesi ja/tai blogiisi. Lisää myös perustiedot itsestäsi sekä kirjoistasi.

Jussi Huhtala on perustanut kirjalleen ”Paarmamies” oman Facebook-sivuston, johon hän on lisännyt tietoa ja kuvia teoksesta sekä esimerkiksi tapahtumista, joihin hän on kirjailijana osallistunut.

4. Käytä hyödyksi seuraajiesi verkostoja näkyvyyden laajentamiseen

Sosiaalisten medioiden tarkoitus on, että tunnettuutesi kirjailijana leviää eri verkostoissa, kun julkaisemasi sisältö motivoi seuraajia kommentoimaan ja jakamaan.Seuraajiesi reaktiot julkaisuusi näkyvät heidän omille verkostoilleen ja näin sinä saat näkyvyyttä heidän kauttaan.

Sisällytä seuraajasi kirjan julkaisun suunnitteluun ja kerää mielipiteitä kirjastasi jo ennen sen julkaisua: voit esimerkiksi julkaista kansisuunnitelman nähdäksesi, tykkäävätkö seuraajasi siitä. Parhaassa tapauksessa saat heiltä kommentteja ja ehdotuksia. Kerro säännöllisesti kirjoitusprosessistasi, jaa kuvia työympäristöstäsi ja ota vastaan ehdotuksia ja ideoita kirjan henkilöiden ja tapahtumien määrittämiseen (esimerkiksi henkilön nimi tai tapahtumapaikka). Näytä kuitenkin myös, että sinä olet alasi ammattilainen ja jaa linkkejä artikkeleihin, joista seuraajasi voivat hyötyä ja joita he haluavat jakaa oman profiilinsa kautta.

Pitkäaikaisen yhteyden rakentaminen on tärkeää
Sosiaalisen median kanavat eivät ole paikkoja, jossa kuulutat megafonilla vain omaa asiaasi ja jaat myyntipuheitasi. Tämä voi lyhyellä aikavälillä toimia, mutta seuraajasi menettävät mielenkiinnon nopeasti. Käytä sosiaalista mediaa lukijoidesi ja seuraajiesi ”tapaamiseen”: keskustele heidän kanssaan ja kuuntele heitä pidempiaikaisen yhteyden rakentamiseen. Käyttäydy, kuten henkilökohtaisessa keskustelussa ja ole uskottava – ole itsesi!

Vastaa

*Pakolliset kentät