Omakustantajalle jatkuva markkinointi ja verkostoituminen ovat todella tärkeitä. Kyse voi olla kirjamessuista, muista tapahtumista tai aivan spontaaneista kohtaamisista, ja nämä tilaisuudet antavat monta syytä pitää kirjasta muutamaa kappaletta varastossa. Yksi tehokas tapa tutustuttaa lukijat kirjaasi ja tehdä sitä tunnetuksi on lukutilaisuus.
Lehdistötyö
Kaikki BoD kautta kirjansa julkaisseet kirjailijat voivat hyötyä BoD:n arvostelukappalepalvelusta, eli mahdollisuudesta tarjota medialle maksutonta arvostelukappaletta kirjastaan: kun toimittaja, bloggari tai muu median edustaja tilaa kirjan BoD:lta, lähetämme kirjan maksutta tilaajalle. Kuitenkin eri tapahtumissa tai lehdistötyötä tehdessä voi joskus syntyä tilanteita, joissa on toimittava spontaanisti ja pystyttävä tarjoamaan arvostelukappaletta heti paikan päällä siitä kiinnostuneelle median edustajalle. Etenkin ottaessasi yhteyttä paikallismedioihin tai kirjakauppiaisiin, tekee hyvän vaikutelman, jos voit samalla esitellä tai antaa kappaleen kirjastasi.
Henkilökohtainen suositus
Ystävät, tuttavat ja työtoverit ovat voimavara, jota ei kannata aliarvioida kirjan markkinoinnissa. Se, että olet julkaissut kirjan, on varmasti mielenkiintoinen aihe niin sukujuhlissa kuin työtapahtumissa, sekä spontaaneissa kohtaamisissa ystävien ja tuttavien kanssa. Jos sinulla on mahdollisuus näyttää kirjasi, parannat mahdollisuuksiasi, että joku näistä henkilöistä suosittelee kirjaasi eteenpäin. Muista, ettei sinun tarvitse antaa kirjaasi maksutta lähipiirillesi. Laadulla on hintansa ja tarkoitushan on myydä kirjaasi!
Lukutilaisuus – tehokas tapa markkinoida kirjaa
Lukutilaisuus tarjoaa monia etuja: se tuo kirjalle näkyvyyttä, kirjailijalla on mahdollisuus olla suoraan yhteydessä lukijoihin ja tietenkin myydä kirjaa, niin itse tilaisuudessa kuin sen jälkeenkin.
Paljousalennusta kirjatilauksista
Olipa kirjasi mustavalkoinen tai värillinen, BoD-kirjailijat hyötyvät omia kirjatilauksia tehdessä houkuttelevista ehdoistamme ja paljousalennuksista. Jos esimerkiksi tilaat 50 kappaletta 300 sivuista mustavalkoista, pehmeäkantista kirjaa, säästät jopa 45 % verrattuna alle 25 kappaleen tilaukseen. Pienen painoksen painokulut voit helposti laskea hintalaskurin avulla.
Vinkkejä onnistuneen lukutilaisuuden järjestämiseksi:
Milloin?
Myös kirjasi aihepiiri saattaa antaa virikkeitä ajankohdalle. Onko jollain tietyllä kelloajalla merkittävä osa kirjassasi? Oletko kirjoittanut dekkarin? Silloin sopiva ajankohta olisi varmasti hieman myöhemmin illalla.
Lukutilaisuuden voi yhdistää kirjan julkistamistilaisuuteen, mutta sen voi mainiosti järjestää myös myöhempänä ajankohtana.
Missä?
Myös tilaa valittaessa kirjasi voi toimia inspiraationa: onko jokin tietty paikka, joka sopisi kirjasi aiheeseen tai sen kohderyhmälle?
Mitä?
Mainostaminen
Pidä myös huolta siitä, että joku ottaa valokuvia tilaisuudessa! Kuvat ovat erinomaista markkinointimateriaalia ja voit käyttää niitä esimerkiksi kotisivullasi tai Facebook-sivullasi.
Myynti
Jos tilaisuus järjestetään jossain muussa tilassa, täytyy sinun todennäköisesti itse huolehtia siitä, että kirjoja on myytävänä. Silloin on hyvä muistaa tilata kirjat hyvissä ajoin. Tämä voi olla sinulle myös taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto, sillä kirjailijana voit tilata omaa kirjaasi pienenä painoksena edullisempaan hintaan ja silti myydä niitä normaaliin ohjemyyntihintaan. Muista ottaa vaihtorahaa mukaan.
Kiitos taas hyvistä vinkeistä. Aina näistä motivaatio kirjan markinointiin kasvaa.
Voinko itse olla yhteydessä kirjatukkuihin? Ja mistä yhteystiedot ja oikeat henkilöt löytyvät?
Hei Elina, kiitos kommentistasi! Kirjan markkinoinnin kannalta suosittelisin ennemminkin yhteydenottoa kirjakauppaan. Kirjatukut ovat väliporras kustantajan ja kirjakaupan (sekä kirjastojen) välillä, mutta ne eivät tee valikoimaa, vaan välittävät kaupoille niiden tilaamat tuotteet. BoD hoitaa kirjailijoiden puolestaan nimenomaan tämän välityksen tukuille, jolloin kirja on kirjakauppojen saatavilla. Tehokkaampaa markkinoinnin kannalta on yleensä olla suoraan yhteydessä kirjakauppaan tai kirjastoon. Yksi hyvä lähtökohta tässä on esimerkiksi paikallisuusaspekti, eli yhteydenotto oman kotiseudun kirjakauppoihin. Myös kirjastoille voi tehdä hankintaehdotuksia. Miten paikallisuutta voi hyödyntää oman kirjan markkinoinnissa löytyy lisätietoa mm. tästä blogiartikkelista https://blogi.bod.fi/markkinointi-2/paikallinen-markkinointi-mahdollisuus-myyda-kirjaasi/. Terveisin Saara/BoD